Friday, September 9, 2011

Hari Raya di bumi Sunan Kalijaga


Replika atau patung seorang kiai yang sedang mengajar al-Quran turut menjadi tarikan dalam Sambutan Malam Aidilfitri di Pulau Jawa Indonesia.


OMBAK manusia di Jalan Parangtritis semakin deras; bunyi sepeda-motor semakin kuat, asap enjin menyelimut wajah anak-anak kecil yang mengantuk, menguap ketika baring dan duduk di atas riba ibu-ibu mereka.

Di seberang jalan satu keluarga membuka tikar dan langsung 'berkelah' di kaki lima jalanan. Bapak yang menjaga toko kedai jamu bertanya pada saya: "Mas, mau coba urat madu". "Nggak usah Pak, saya nggak butuhin jamu lho! Hahahaha!" jawab saya.

Berdiri di sisi Jalan Parangtritis pada malam terakhir bulan Ramadan, kita menunggu kedatangan anak-anak muda yang akan memeriahkan Karnival Takbiran Lebaran ala Jawa.

Setelah sepanjang bulan Ramadan mereka menyediakan diri dengan latihan-latihan, iaitu setiap senja setelah Maghrib.

Pakaian seragam mereka, semuanya dibuat sendiri: ada yang berpakaian kostum panglima silat, ada yang pakai pakaian guru ala Kung-Fu; ada yang nak jadi Transformer; ada yang pakai bertopeng watak kartun kesukaan kanak-kanak; terutamanya Spongebob dan Doraemon!

Namun begitu, ini bukan suatu perayaan sekular, tapi keagamaan: Perayaan hari raya, hari lebaran, yang unik di Jogjakarta, Jawa Tengah.

"Sudah tiga kali saya merayakan lebaran bersama teman-teman saya di Jogja, iaitu para akademik (dosen kalau dalam Bahasa Indonesia) dari Universitas Islam Sunan Kalijaga dan Universitas Gajah Mada (UGM).

"Buat mereka ini merupakan suatu fenomena lokal atau tempatan yang biasa. Sejak bangku sekolah mereka telah melibatkan diri mereka dalam karnival lebaran sebegini.

"Kalau di Malaysia meriah begini Mas Farish?" saya ditanya. "Eh, nggak- Sambutan raya di Malaysia ngak begitu warna-warni. Kalau karnival begini, hampir ngak ada langsung" jawab saya. Mereka tercengang, lalu bertanya: "Eh, manakan bisa? Bukan lebaran itu suatu yang 'enjoy', suatu yang bikin senang?"

Ya, lebaran bikin senang. Buat mereka perayaan hari terakhir Ramadan itu menandakan suatu kemenangan yang besar. Dalam konteks jihad rohani dimana ego dan nafsu ditewaskan oleh semangat dan iman yang lebih kuat, ini merupakan suatu kemenangan yang sangat luar biasa.

"Bagi saya, ini juga merupakan suatu kemenangan yang penting pada tahap simbolik. Kemenangan semangat warga Indonesia yang begitu bangga dengan budaya, bahasa dan sejarah mereka; yang yakin dalam segala persoalan keimanan dan keagamaan. Mereka juga bangga dengan budaya dan pendirian budaya mereka".

Fenomena ini menekankan hakikat bahawa warga Indonesia di Pulau Jawa itu Muslim, tetapi dalam masa yang sama juga Jawa (bangsa). Kedua-duanya diberi keberatan yang berpatutan. "Kulo wong Jowo, bukan wong Arab" (Kita orang Jawa, bukan orang Arab).

"Berkali-kali saya diingatkan fakta yang sama," kata Dr. Farish.

Di Jawa, budaya dan identiti Kejawen begitu kuat dan kental, sehingga tidak dapat dilupakan. Apabila berita bahawa Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mungkin melawat Jogjakarta dan Borobudur disiarkan tahun lalu, ada pula budayawan Jawa yang menyuarakan keinginan mereka melihat Presiden itu memakai kain (sarung) batik Jawa di kraton (istana) dan Candi.

Tidak kira Obama Presiden Amerika pun, di Jawa, tetap Jawa dan budaya-identiti Jawa diutamakan!

Sifat bangga budaya Jawa ini bukan hanya khusus bagi umat Islam, tapi juga orang Kristian di Jawa juga. Di selatan Jogjakarta ada pula Gereja Ganjuran ala' Jawa di mana muzik Kristian tiap hari Ahad itu dalam bentuk muzik gamelan.

Jika dilihat di dinding, patung Jesus yang ada di sana pun memakai kain batik (corak Parang Rosak).

Luar biasa komitmen orang Jawa kepada Budaya dan bahasa mereka, sehingga Nabi pun pakai kain batik!

Setelah waktu Isyak, perarakan pun bermula. Saya duduk di kaki lima sambil menghisap rokok klobot yang dibuat dengan kulit jagung.

Bau aroma (rokok) kretek ada di mana-mana. Bunyi gamelan semakin kuat - gedung-gedang gedung-gedang - dan terdengar suara merdu yang melaungkan takbir ala Jawa dalam loghat Jawa yang sekental kopi Jawa.

Anak-anak mula bermain mercun dan bunga api, ibu-bapa tersenyum-senyum senang.

Kalau di Barat, media Barat khuatir akan kebangkitan Islam radikal yang dikatakan berpusat di Indonesia. Tetapi setelah berkunjung ke Jawa berkali-kali dari tahun 1996 hingga sekarang, realiti hidup masyarakat Indonesia buat saya adalah ini:

"Suatu bangsa yang bangga dengan diri mereka, budaya dan bahasa mereka. Tak kira susah ataupun senang, Budaya Jawa itu masih hidup.

"Saya masih teringat betapa sedihnya saya dan teman-teman akademik setelah berlaku gempa bumi di Jogja, di mana universiti kita hancur ranap; masjid di Universitas Islam pecah dua, seakan kek yang dipotong pisau raksasa. Namun begitu, slogan di jalanan mendeklarasikan: 'Jogja Bangkit!'

Buat teman-teman di Malaysia yang tidak pernah ke Jogjakarta - kota budaya, ilmuwan dan seni yang luar biasa itu - eloklah berkunjung ke sana.

Bukan susah kalau mahu ke Jogja. Zaman ini menaiki kapal terbang hanya dua jam saja. Jika mahu menonton karnival raya dengan segala aspek budaya-agama yang kompleks dan menarik ini, jangan lupa tarikhnya, hari Ramadan terakhir, malam raya.

Walaupun kita - Malaysia dan Indonesia - merupakan negara jiran dengan hubungan sejarah yang begitu lama dan dalam, ini merupakan suatu fenomena yang mesti dilihat.

Jika sesiapa ingin membidas dakwaan bahawa agama Islam itu ekstrem dan umat Islam itu fanatik belaka, maka tunjukkan foto-foto dan video perayaan Lebaran di Jogja yang begitu senang, meriah dan hangat.

Segala pendustaan dan penipuan media yang anti-Islam itu akan berkecai langsung, berdepan dengan realiti Islam yang warna-warni ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: