Tuesday, April 5, 2011

Mutiara tabioka bubble tea




CUACA panas pada petang itu membuatkan kios jualan Cup Bon Rolling Ice yang dimiliki oleh Md. Muzammil Mazlan, 31, dikunjungi ramai pelanggan. Masing-masing memesan minuman kegemaran bubble mereka.

Ada yang memilih perisa tiramisu, durian belanda dan jambu batu, yogurt dan banyak lagi perasa enak yang mampu menghilangkan dahaga sewaktu menyedut minuman istimewa itu buat kali pertama.

Beroperasi di Kasturi Walk, Pasar Seni, kios jualan tersebut berjaya menarik perhatian masyarakat terutama golongan muda yang sememangnya menggemari minuman tersebut.

Menurut Muzammil, minuman bubble amat popular di Taiwan, Korea dan Singapura. Justeru, dia tidak mahu melepaskan peluang untuk menyertai perniagaan francais minuman tersebut di bawah kendalian Cup Bon Rolling Ice.

Penggemar setia

“Saya merupakan salah seorang penggemar setia minuman bubble. Apabila selalu menikmatinya, tiba-tiba terlintas di fikiran untuk menceburi francais dalam jualan minuman ini.

“Berbekalkan modal sebanyak RM30,000, saya berjaya memiliki kios jualan di Kasturi Walk yang baru dilancarkan sejak bulan Februari lalu. Alhamdulillah, sambutan yang diterima sangat menggalakkan,” ujar Muzammil bumiputera pertama yang membuka kios jualan minuman bubble di bawah jenama Cup Bon Rolling Ice.

Terdapat enam jenis minuman bubble yang ditawarkan oleh kios Muzammil iaitu Pure Green Tea & Black Series, Rolling Ice Series, Milk Tea Series, Snow Ice Series, Yobon Series dan Coffee Series.

Minuman tersebut dijual pada harga di antara RM4.50 hingga RM5.50 secawan. Namun, menariknya daripada enam jenis tersebut, ia boleh divariasikan kepada 28 perisa termasuk buah-buahan.


SEKUMPULAN remaja seronok menikmati minuman Bubble di kios Kasturi Walk.


Tambah Muzammil, antara minuman yang sering dipesan pelanggan adalah perasa tiramisu daripada Coffee Series yang cukup lazat dinikmati ketika cuaca panas.

“Selalunya pelanggan yang sudah mencuba minuman ini, pasti akan datang untuk menikmatinya buat kali kedua dan seterusnya menjadi pelanggan tetap di kiosk kami,” jelas bekas kontraktor itu ketika ditemui di kiosnya baru-baru ini.

Memberi kepuasan

Sementara itu, seorang pelanggan, Rizam Abdul Razak, 41, memberitahu, minuman bubble mempunyai keistimewaan tersendiri kerana ia memberi kepuasan kepada peminumnya.

“Segelas minuman ini boleh mengenyangkan dan memberi tenaga disebabkan sagu mutiara (pearl tabioka) yang terdapat di dalamnya. Selain itu, saya hanya minum sedikit air suam selepas menikmati minuman bubble,” kata Rizam.

Sagu mutiara yang diperbuat daripada ubi kayu digunakan sebagai bahan tambahan untuk minuman tersbeut. Selepas dimasak ia akan mengembang dan tenggelam ke dasar sekali gus dilihat sebagai gelembung hitam yang sangat menarik.

Disebabkan itulah orang menggelarnya sebagai minuman bubble (gelembung).

Bagi Syuhada Lamry, 20, pula minuman tersebut mempunyai rasa yang lebih sedap berbanding minuman biasa. Sehubungan itu, tidak hairanlah jika ia mampu menarik perhatian masyarakat khususnya golongan remaja.

“Sekurang-kurangnya saya akan membeli minuman bubble dua kali seminggu jika keluar ke mana-mana. Tambahan pula cuaca panas terik, sudah tentu ia begitu berharga ketika dinikmati,” tutur Syuhada sambil menyedut minuman bubble yang baru dibeli.

Untuk maklumat lanjut mengenai minuman ini, layari laman web www.cupbon.com.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: