Saturday, April 23, 2011

Aliff patah rusuk main skateboard


Aznil Nawawi dan Ryan Seacrest merupakan idola Alif Hadi dalam pengacaraan.


BINTANG baru yang memulakan langkah seninya sebagai pengacara program 24-7, Alif Hadi tidak pernah serik bermain papan selaju atau skateboard walaupun tulang rusuk kanannya pernah patah suatu ketika dahulu.

Bukan itu sahaja, anak muda berusia 22 tahun itu menjelaskan, ligamen lutut kirinya pernah putus dan sehingga kini belum pulih sepenuhnya.

Kata Alif, kecederaan yang dihadapinya itu sedikit pun tidak mematikan minatnya terhadap sukan ekstrem yang telah sebati dengan dirinya sejak sembilan tahun lalu itu.

“Tulang rusuk saya patah pada 2003. Masa itu saya tengah main skateboard di taman ekstrem Shah Alam, Selangor.

“Ketika sedang bermain, saya terjatuh dan tulang rusuk kanan berlaga dengan siku saya. Kesan hentakan itu membuatkan ia patah.

“Bagaimanapun, saya menyedari kecederaan itu hanya selepas dua minggu setelah mendapatkan rawatan di klinik,” cerita anak jati Selangor itu.

Sesungguhnya, atas dasar minat yang mendalam terhadap skateboard, Alif tetap meneruskan rutin hariannya itu.

Ujar Alif yang popular menerusi iklan komersial Pizza Hut dan Coca Cola itu, bermain skateboard memberikannya kecergasan tubuh badan pada tahap maksimum.

Selain itu, jelas Alif, ia adalah sukan yang memerlukan pemainnya mengatasi ketakutan yang ada dalam diri mereka.

“Sukan itu menuntut pemainnya melakukan aksi-aksi berbahaya dengan cara yang selamat.

“Untuk melakukannya, saya perlu mengatasi ketakutan saya terlebih dahulu sebelum mencuba beberapa aksi atau disiplin yang dilakukan.

“Jika perasaan takut menyelubungi diri pemain, aksi yang dilakukan selalunya tidak akan menjadi dan mendatangkan bahaya pada diri pemain serta orang lain,” terang artis yang bernaung di bawah KRU Studios itu.

Hampir sedekad mengabdikan diri dalam sukan tersebut, Alif pernah menjuarai beberapa pertandingan. Antaranya ialah Karnival Sukan Lasak dan Kecerdasan 2007.

Tambahnya, dia akan memperuntukkan sekurang-kurangnya dua jam untuk bermain skateboard sama ada bersendirian mahu pun bersama kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: