Friday, August 16, 2013

Transisi lagu Aidilfitri




BAIK ketika hari raya mahupun sebelum tibanya tarikh 1 Syawal, lagu-lagu raya sudah mula mendapat permintaan untuk dimainkan di corong-corong radio.
Malah, pusat-pusat beli-belah juga tidak melepaskan peluang untuk memeriahkan suasana hari raya menerusi dendangan irama lagu-lagu raya popular.
Ternyata, lagu raya benar-benar mampu meninggalkan kesan nostalgik dan aura luar biasa untuk umat Islam menyambut hari kemenangan itu.
Transisi lagu raya daripada mula lagu pertama dicipta iaitu Selamat Hari Raya lantunan suara seniwati Saloma tahun 1955, beredar ke beberapa fasa dan kini pada tahun 2013, nada lagu raya mencipta identiti sendiri.
Bukan tidak menarik tetapi lagu raya pada alaf baharu sukar untuk menembusi jiwa penggemar lagu raya, memandangkan penggunaan instrumen moden yang agak ketara.
Meninjau pilihan beberapa penyanyi terkenal kini dan pemilik vokal beberapa buah lagu raya popular terdahulu, Kosmo! menyajikan evolusi dan impak elemen lagu raya kepada suasana semasa.
Selamat Hari Raya
Nyanyian: Saloma
Tahun: 1955
Komposer/lirik: Ahmad Jaafar
Selamat Aidilfitri
Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini
Di masa bulan Ramdan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira
Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak-saudara kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri
Marilah bergembira
Bersama menikmati hari raya
Mintak mak kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong
Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati
Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat kami ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan
Selamat hari raya
Lagu raya pilihan artis
Amy Mastura
Setahun Sekali nyanyian
Amy Mastura
Saya pilih lagu saya sendiri kerana maknanya tersirat. Seperti mana judulnya, lagu ini saya nyanyikan setahun sekali dan hari raya pun setahun sekali saja.
SHILA AMZAH


Shila Amzah
Airmata Syawal nyanyian Siti Nurhaliza
Lagu ini sedih dan mengimbau kenangan silam beraya pada zaman kanak-kanak.
Siti Nurhaliza
Suara Takbir nyanyian Saloma
Saya suka lagu ini kerana ia merupakan lagu raya pertama yang saya rakamkan. Ia menjadi kenangan buat saya.
Anuar Zain
Bersabarlah Sayang nyanyian Sanisah Huri
Melodi, lirik, susunan lagu serta cara penyampaian penyanyinya begitu menusuk jiwa dan perasaan. Seolah-olah kita berada dalam situasi sedih itu. Ia menjadi pilihan lagu raya malar segar untuk saya.
Alyah
Dendang Perantau nyanyian P. Ramlee
Lagu ini menjadi kegemaran arwah ayah saya dan akan menjadi dendangan wajib sementara menunggu ketibaan abang dan kakak saya pulang ke kampung.
Hattan
Lagu-lagu nyanyian Ahmad Jais, P. Ramlee dan M. Nasir
Apabila mendengar lagu-lagu raya lama, tiba-tiba ada rasa momentum hendak raya. Lagu baharu tiada rasa sebegitu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: