Monday, July 2, 2012

Tindakan langsang manusia kecewa


GOLONGAN yang melakukan perkara-perkara pelik mendatangkan kerosakan dan kemudaratan mungkin mengalami gangguan personaliti yang teruk. - Gambar hiasan.


DALAM konteks negara Barat, salah satu isu jenayah remaja yang sangat sukar difahami sebabnya ialah joy riding.

Joy riding ialah perlakuan remaja mencuri kereta untuk keseronokan. Setelah mencuri, mereka akan memandu kereta tersebut secara berbahaya atau dijadikan kereta lumba untuk menguji kehebatan kereta yang dicuri.

Peliknya, setelah keseronokan mereka ini dilunaskan, kereta tersebut akan dibakar dan ditinggalkan begitu sahaja.

Walaupun kita tidak pernah mendengar hobi pelik ini di negara kita, sejak akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan hobi pelik segelintir individu yang hampir sama dengan joy riding tadi.

Kita dikejutkan dengan kejadian membakar sederet motosikal di parkir di kawasan perumahan. Ia tidak mengenal siapa mangsanya dan kita juga tidak tahu puncanya.

Kita boleh mengandaikan bahawa mereka yang membakar motosikal ini mempunyai motif dendam kalau hanya sebuah motosikal yang dibakar. Bagaimanapun, kecenderungan membakar sederet motosikal yang diletakkan di tempat awam, ia tentulah perlu melibatkan ahli psikologi.

Perbuatan pelik ini juga menyukarkan kita mencari puncanya. Adakah mereka ini penagih dadah yang sedang berkhayal?

Berkemungkinan juga mereka melakukan perbuatan ini akibat kecewa dengan sesuatu perkara dan menjadikan perbuatan pelik tersebut sebagai satu aktiviti yang boleh menghilangkan kekecewaan mereka.

Dalam bidang psikologi, teori Dollard-Miller selalu digunakan. Manusia yang kecewa akan melakukan tindakan langsang (agresif) terhadap pihak lain kalau kekecewaan itu tidak dapat dipadam. Mereka beralih kepada apa sahaja tindakan yang boleh menggantikan kekecewaan mereka.

Hal ini mungkin benar. Kita selalu mendapat tahu tentang kejadian membakar motosikal yang berlaku di bandar, kawasan kediaman yang padat dengan penduduk dan mempunyai kadar jenayah yang tinggi.

Ia berlaku di kawasan perumahan rumah pangsa yang didiami oleh mereka yang mempunyai tahap ekonomi yang rendah.

Tiada keyakinan

Mereka yang melakukan perbuatan pelik ini juga besar kemungkinannya ialah orang yang mempunyai keyakinan diri yang rendah. Dengan melakukan perbuatan besar seumpama ini, mereka akan mendapatkan semula 'harga' diri mereka.

Ini yang ditunjukkan dalam satu kajian mengenai joy riding di Ireland. Di Australia, perbuatan joy riding ini biasanya dikaitkan dengan remaja yang tidak ada pekerjaan atau masyarakat Orang Asli yang tertindas.

Besar kemungkinan mereka yang melakukan kegiatan pelik ini mengalami gangguan personaliti yang teruk. Inilah terbukti dalam banyak kejadian yang melibatkan perlakuan songsang dalam masyarakat.

Bagaimanapun, ahli masyarakat besar kemungkinannya gagal melihat perbezaan antara individu yang mempunyai simptom ini. Harus diingat, individu yang mempunyai kecelaruan personaliti ini mempunyai perwatakan seperti manusia normal yang lain.

Mereka cuma berbeza dari segi cara mereka bersosial dan tingkah laku dalam masyarakat. Itupun, dalam banyak keadaan, mereka kelihatan normal sahaja. Lantaran itulah, adakalanya kita tidak mampu membezakan watak manusia ini dalam masyarakat.

Individu yang mempunyai kecelaruan ini biasanya akan cepat marah, menyendiri, tidak banyak bercakap dan cenderung terlibat dengan jenayah juvana.

Mencipta sensasi

Mereka ini juga didapati tidak membuat pertimbangan sebelum melakukan sesuatu perkara, gagal merancang dan bertindak terburu-buru.

Malah, lebih buruk apabila sebahagian daripada mereka yang mempunyai kecelaruan personaliti ini biasanya mempunyai tabiat mencipta sensasi dan suka membuat tindakan yang yang berisiko.

Mereka tidak menghiraukan undang-undang dan norma masyarakat kerana bagi mereka, melakukan sesuatu yang pelik adalah menyeronokkan.

Kajian-kajian yang pernah dilakukan sejauh ini menunjukkan bahawa adakalanya individu yang mempunyai kecelaruan personaliti sebenarnya membawa kecenderungan tersebut sejak kanak-kanak lagi.

Satu kajian yang dilakukan di New York menunjukkan bahawa majoriti remaja yang berumur antara 17 hingga 24 tahun yang dikatakan mempunyai masalah tingkah laku ini sebenarnya sudah menunjukkan tabiat pelik sejak berumur antara tiga hingga empat tahun. Begitu jugalah yang ditunjukkan dalam kajian lain di London.

Risiko individu ini untuk terus melakukan hobi yang pelik akan bertambah sekiranya mereka hidup dalam keluarga yang kacau-bilau atau tersisih dalam pendidikan.

Dalam keadaan terasing dan tersisih itu, tidak mustahil mereka melakukan sesuatu yang tidak kita jangkakan kerana ia sebahagian daripada mekanisme mereka untuk menggantikan kekecewaan yang dialami.

Dalam suasana masyarakat moden yang kian kompleks, kita dapati bahawa kita sebenarnya sedang menghadapi pelbagai gejala psikologikal manusia yang semakin pelik dan mencabar.

Dari semasa ke semasa, kita akan terus mendengar kejadian pelik yang bukan sahaja menyusahkan malah mengganggu kehidupan kita semua.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: