Sunday, July 29, 2012

Bazar Ramadan tumpuan 'pemburu' makanan

Penjual ayam golek, Mohd. Anis Rahman, 24, sibuk membakar ayam di Bazar Ramadan Kampung Baru, Kuala Lumpur.

BULAN puasa dan bazar sememangnya tidak dapat dipisahkan, lebih-lebih lagi bagi si bujang yang inginkan pelbagai makanan enak tetapi tidak boleh menghasilkannya sendiri.

Maka bazar Ramadan menjadi tumpuan segenap orang muda mencari makanan ataupun lebih disebut sebagai medan food hunt bagi mereka.

Namakan sahaja apa jenis makanan yang terfikir di minda sudah pasti ada dijual di bazar-bazar ini, tidak kira makanan Utara, Pantai Timur ataupun Selatan.

Hinggakan ada antara pengunjung yang sanggup bertukar-tukar bazar Ramadan setiap minggu untuk mencari makanan unik sepanjang bulan puasa.

Ada juga antara mereka telah mengetahui bazar mana yang perlu dituju jika mahukan sesuatu juadah yang mereka inginkan berbekalkan pengalaman tahun-tahun lalu.

Begitulah hebatnya penangan bazar Ramadan yang kian mendapat tempat di hati rakyat negara ini, bukan sahaja dikunjungi oleh umat Islam bahkan memberi peluang kepada bangsa lain merasai kemeriahan bulan Ramadan.

.com baru-baru ini berpeluang meninjau beberapa bazar di sekitar ibu kota untuk mendekati generasi muda dalam memilih juadah berbuka mereka.

Antara bazar yang dilawati adalah Bazar Ramadan Kampung Baru, Bazar Ramadan Tasik Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur dan Seksyen 13, Shah Alam.

Jom kita tinjau menu-menu popular dan pendapat remaja yang datang ke bazar-bazar ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: