Monday, July 2, 2012

Pentas akhir cabaran Daisy

PARA peserta final mendapat tunjuk ajar dalam bengkel khas bersama Chef Liza Khamis lalu.


SERAMAI 12 finalis bagi kategori biskut dan kek Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 telah bersedia untuk menghadapi persaingan peringkat akhir yang akan berlangsung di pusat beli-belah AEON AU2, Setiawangsa, Kuala Lumpur esok.

Seorang peserta kategori kek, Zurinah Sahari, 41, berkata, dia telah melakukan persiapan rapi bagi meraih markah sebanyak mungkin dalam pertandingan kali ini.

Menurut ibu kepada lima orang anak itu, dia telah mencuba memasak kek beberapa kali untuk mendapatkan hasil yang terbaik bagi memenuhi kehendak pihak juri yang menuntut kek gebu, lembap dan lembut dengan menggunakan minyak Daisy.

Berbicara lanjut mengenai persediaannya, wanita yang berasal dari Bandar Baru Salak Tinggi, Selangor itu mengakui berhadapan dengan cabaran yang agak mencabar memandangkan kek yang dihasilkan itu perlu diperbuat daripada minyak Daisy berbanding mentega.

“Menghasilkan kek badam lemon dengan menggunakan minyak agak mencabar, namun selepas membuat beberapa kali saya akhirnya berjaya menghasilkan kek yang terbaik,” katanya yang sebelum itu menjuarai Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 Zon Tengah.

Juara peringkat akhir Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 nanti bakal membawa pulang wang tunai berjumlah RM5,000 serta barangan Corningware dan Corelle bernilai RM5,000.

Naib juara pula bakal meraih RM3,000 serta barangan Corningware dan Corelle bernilai RM3,000, manakala pemenang ketiga memenangi wang tunai serta barangan Corningware dan Corelle masing-masing bernilai RM2,000.

Pasangan kembar

Bagi pasangan kembar, Zurliyanti dan Zurliyani Mohd. Abdul Aziz, 36, yang masing-masing menyertai kategori kek dan biskut selepas menjuarai cabaran di Zon Utara, mereka juga telah membuat persiapan secara bersama-sama.

Zurliyanti

yang akan mempertaruhkan biskut sanggul mak dara berkata, dia bersama kembarnya berkongsi maklumat bersama-sama untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

“Kami akan memasak dan akan merasai hidangan masing-masing serta memberi komen yang jujur. Sekiranya, saya melihat dekorasinya tidak menarik, saya akan memaklumkan kepadanya supaya dia boleh membuat penambahbaikan,” ujarnya.

Menyentuh mengenai persiapannya sendiri, Zurliyani mengakui dia hanya menggunakan warna-warna yang terang untuk menunjukkan suasana Hari Raya Aidilfitri.

Dalam pada itu, pelbagai program telah disusun sepanjang program tersebut berlangsung.

Antaranya, pertandingan teka minyak jagung anjuran Kosmo!, jualan promosi Daisy, promosi Corningware dan Corelle dan pertandingan menghias kek cawan.

Selain itu, para pengunjung turut berpeluang mendapatkan minyak jagung Daisy 500 gram (g) secara percuma dengan hanya menukarkan dua kepala akhbar Kosmo! di kaunter gerai yang akan dibuka dari pukul 10.30 pagi.

Selain pertandingan kek dan biskut, orang ramai berpeluang menyaksikan demonstrasi Chef Liza Zainol membuat biskut kacang Daisy dan kek gulung Daisy.

Lebih menarik lagi, orang ramai berpeluang menyaksikan persembahan artis seperti juara Mentor musim ketiga, Black, Dayang Nurfaezah dan Azlan dari kumpulan Typewriter.

Sementara itu, Chef Liza pula menasihatkan supaya semua peserta yang bakal bertanding pada peringkat akhir esok mengikut peraturan dan syarat sebagaimana yang ditetapkan oleh pihak penganjur.

“Para peserta perlu membawa peralatan sendiri untuk memasak dan apa yang penting mereka perlu menyediakan menu masakan mengikut kategori masing-masing di tempat pertandingan bukannya siap dimasak dari rumah,” tegasnya.

Selain itu, beliau juga berharap panduan dan teknik yang diberikan sepanjang bengkel yang dilakukan pada Khamis lalu dapat membantu semua peserta final.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: