Tuesday, September 20, 2011

APMM tangkap lanun Indonesia


ZULKIFLI (kanan) menyoal enam perompak laut yang ditangkap di Tanjung Piai, Pontian semalam.


JOHOR BAHRU – Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan berjaya menggagalkan cubaan enam lelaki warga Indonesia yang disyaki cuba merompak tiga kapal dagang di Barat Tanjung Piai, Pontian semalam.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifli Abu Bakar berkata, keenam-enam lelaki berusia 25 hingga 45 tahun itu ditahan kira-kira pukul 12.50 pagi pada kedudukan 2.4 batu nautika Barat Tanjung Piai.

Katanya, kira-kira pukul 12.30 pagi, APMM Wilayah Selatan menerima maklumat berkaitan sebuah bot kayu yang mencurigakan berada berdekatan kapal MV Kandariah dan MV AL-Agaila.

“Hasil maklumat tersebut, bot laju APMM yang sedang melakukan rondaan di perairan itu bergerak ke lokasi kejadian dan berjaya mengesan sebuah bot kayu dalam keadaan mencurigakan berada rapat dengan kapal MV Sky Jupiter. Negara asal kapal-kapal tersebut masih disiasat.

“Sejurus melihat kehadiran APMM, bot tersebut cuba melarikan diri menyebabkan anggota kami terpaksa melepaskan tembakan amaran agar mereka berhenti,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Zulkifli berkata, hasil pemeriksaan, terdapat enam lelaki warga Indonesia tanpa sebarang dokumen berada di dalam bot berkenaan.

Turut ditemui di dalam bot beberapa peralatan yang dipercayai digunakan untuk melakukan rompakan ke atas kapal-kapal dagang seperti pisau pemotong daging, tukul, kapak, spanar, pemutar skru, tali dan buluh.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: