|
BAGI mengukuhkan kedudukannya sebagai syarikat penerbangan premium utama, Malaysia Airlines (MAS) memahami bahawa ia bukanlah satu tugas mudah. Apatah lagi dengan senario getir dan saingan sengit industri pada masa kini.
Ditambah pula dengan kehadiran pelbagai penawaran seperti peningkatan pesat penerbangan tambang murah, MAS tidak terkecuali daripada berhadapan dengan cabaran baharu ini.
Bagi tujuan itu, suntikan transformasi dan gerakan penambahbaikan dalam operasinya rancak dilakukan sebagai medan pengukuhan jenama Malaysia Airlines di pasaran domestik mahupun antarabangsa.
MAS sedar untuk menjadi terbaik bukan sekadar menyediakan perkhidmatan penghantaran penumpang ke sesebuah destinasi mahupun menawarkan kepelbagaian pilihan destinasi dan penyediaan kekerapan penerbangan sahaja.
Ia lebih daripada itu. Aspek keselesaan pelanggan harus menjadi tunjang dalam penawaran perkhidmatan berkualiti.
Malaysian Hospitality (Layanan mesra Malaysia) misalnya merupakan salah satu strategi MAS dalam memenangi hati pelanggan.
"Kami mengambil keputusan untuk menjadi nombor satu dalam segmen layanan penerbangan dan menjadi syarikat penerbangan pilihan utama pasaran.
"Atas sebab itu, MAS sentiasa cuba memahami apa yang diingini pelanggan agar perkhidmatan syarikat penerbangan nasional ini terus relevan," kata Naib Presiden Komersial-Produk MAS, Iskandar Ezzahuddin Ahmad Zulkiflee.
Sebagai sebuah syarikat penerbangan yang telah bertapak selama empat dekad, intipati layanan mesra yang menjanjikan keselesaan kepada pelanggan bukanlah suatu yang asing dalam perkhidmatan MAS.
Ini terbukti apabila pelbagai anugerah antarabangsa berjaya dirangkul MAS seperti Anugerah Syarikat Penerbangan Dunia Skytrax yang mengiktiraf syarikat penerbangan nasional itu bertaraf lima bintang.
Iskandar Ezzahuddin berkata, MAS berharap dapat memberi perkhidmatan yang lancar kepada pelanggan bermula dari ketika mereka berada di lapangan terbang.
"Maksud layanan ini terbahagi kepada tiga bahagian. Pertama, kami melihat dari sudut lihat dan rasa yang konsisten. Ini bermaksud, pelanggan dapat merasai mutu perkhidmatan yang sama di mana-mana pejabat operasi MAS di Malaysia mahupun seberang laut.
"Kedua, adalah perkhidmatan terbaik yang bermula dari proses daftar masuk penerbangan. Ketiga, daripada aspek penyediaan makanan dan hiburan. Ini sangat penting kerana apabila berada di ruang udara, penumpang hanya akan memberi fokus kepada dua perkara iaitu hiburan dan makanan," ujarnya.
Melihat aspek pemakanan menjadi antara faktor utama pemilihan pelanggan, MAS sentiasa berusaha membangunkan menu-menu khas untuk penumpang dan ini termasuk pengenalan perkhidmatan Chef-on-Call.
Chef-on-Call adalah perkhidmatan eksklusif disediakan MAS untuk penumpang kelas pertama dan perniagaan dengan menawarkan pelbagai pilihan hidangan yang meliputi menu kegemaran Malaysia, makanan sihat dan hidangan Barat.
Untuk penerbangan kelas pertama, sebanyak 20 pilihan menu ditawarkan manakala bagi penumpang kelas perniagaan mempunyai 15 hidangan pilihan.
Pelanggan boleh memilih pilihan hidangan melalui laman web www.malaysiaairlines.com/chefoncall atau menghubungi pusat panggilan MAS di talian 1300 88 3000 sehingga 24 jam sebelum penerbangan dibuat.
Dalam satu lawatan media ke Narita, Jepun bersama MAS baru-baru ini, Iskandar Ezzahuddin berkata, setakat ini perkhidmatan Chef-on-Call hanya ditawarkan kepada destinasi-destinasi tertentu sahaja.
"Kebanyakan penumpang merungut kerana pilihan makanan di atas pesawat tidak cukup pilihan atau tidak memenuhi kehendak mereka. Jadi, dengan adanya perkhidmatan ini, mereka boleh membuat pilihan daripada pelbagai menu yang menarik," katanya.
Bagi menggalakkan tempahan pilihan hidangan perkhidmatan Chef-on-Call ini, MAS akan menghubungi penumpang melalui e-mel sekurang-kurangnya 72 jam sebelum penerbangan mereka.
Perkhidmatan eksklusif yang dilancarkan pada tahun 2006 ini, kini disediakan untuk penerbangan antara Kuala Lumpur dan bandar raya Amsterdam, Frankfurt, London, Paris, Istanbul, Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney dan Auckland.
Bagaimanapun, perkhidmatan itu akan diperluaskan dari semasa ke semasa dalam usaha MAS memberikan perkhidmatan terbaik kepada penumpang.
Pada asalnya, Chef-on-Call hanya disediakan kepada anggota Frequent Flyer program ganjaran Enrich Platinium MAS yang menggunakan kelas pertama dan perniagaan.
Kemudian ia dilanjutkan kepada semua penumpang kelas pertama mulai 1 Februari 2011 bagi laluan Kuala Lumpur-London dan Kuala Lumpur-Sydney.
Namun demikian, ekoran sambutan yang menggalakkan, MAS memperluaskan jaringan Chef-on-Call ke laluan Timur sejak 5 September lalu. Ini membolehkan penumpang-penumpang kelas pertama dan perniagaan laluan antara Narita, Osaka, Incheon, Beijing, Shanghai dan Hong Kong ke Kuala Lumpur menikmati menu baharu dan eksklusif.
Penumpang boleh membuat pemilihan sama ada ingin menikmati hidangan Malaysia, barat mahupun Jepun.
Antara menu yang disediakan adalah ikan Bluefish Jepun panggang, halibut Greenland dengan sos kacang hitam dan bahu kambing panggang jus rosemary.
Iskandar Ezzahuddin berkata, menu yang dihidangkan halal biarpun ia disediakan menerusi kerjasama antara MAS dan TFK Corporation di Narita, Jepun.
TFK Corporation merupakan syarikat penyedia dan pembekal makanan dalam pesawat.
Ia bekerjasama dengan chef MAS, Chef Abdul Razak, bagi memastikan hidangan disediakan memenuhi cita rasa dan permintaan penumpang laluan timur.
Menurut Abdul Razak, terdapat beberapa kriteria yang diberi penekanan dalam pemilihan menu. Ia termasuk profil penumpang dan kemudahan perolehan bahan-bahan halal.
|
"Pemilihan menu sangat penting. Oleh itu, aspek minat penumpang perlu dititikberatkan, di samping faktor usia. Kita perlu melihat apa yang kanak-kanak suka makan dan sebaliknya," katanya.
Beliau, yang telah memenangi pelbagai anugerah seperti Hidangan Salmon Norway Terbaik Anugerah Culinare Malaysia 2007 dan Pingat Gangsa Anugerah Culinare Malaysia 2001 berkata, menu Chef-on-Call sentiasa dikaji dan diperbaharui dari semasa ke semasa.
Selain menu yang dipilih menerusi perkhidmatan Chef-on-Call, pelanggan penerbangan kelas pertama dan perniagaan juga dihidangkan sajian tradisi sate ayam dan lembu.
Ia adalah hidangan eksklusif MAS dengan resipinya telah berjaya merangkul Anugerah Syarikat Penerbangan Dunia Skytrax menerusi kategori Hidangan Signatur Terbaik Syarikat Penerbangan 2013.
Dengan pengenalan perkhidmatan Chef-on-Call di laluan Timur, MAS menyasarkan peningkatan kadar penumpang yang memberangsangkan, di samping pengukuhan sayap perniagaannya di rantau Asia.
Berpegang kepada penerapan budaya layanan mesra Malaysia, MAS terus komited dalam memberikan pengalaman baharu kepada para pelanggan supaya terus menjadi syarikat penerbangan premium utama.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: