Tuesday, September 24, 2013

Istana Buckingham cari penjaga 1,000 jam diraja


RATU Elizabeth II bergambar di samping salah satu jam miliknya di Istana Buckingham, London.


LONDON - Istana Buckingham kini mencari seorang pegawai pemulihara horologi diraja untuk menjaga dan memastikan 1,000 buah jam milik Ratu Elizabeth II sentiasa tepat, lapor akhbar Mirror semalam.
Pihak istana itu berharap semua tukang pemerhati jam di London memohon untuk jawatan tersebut yang menawarkan gaji sebanyak AS$49,930 (RM157,878) setahun.
Salah satu tugas utama penyandang jawatan itu ialah membantu membetulkan jam yang ada jika ia lebih cepat pada Mac dan kembali lambat pada Oktober setiap tahun.
Setiap calon yang berjaya juga turut bertanggungjawab memulihara, membaiki dan menyelenggara setiap jam dalam koleksi diraja Britain.
Jam itu merangkumi jam menara kecil sehingga beberapa jam poket di semua kediaman diraja sekitar Britain.
"Secara prinsipnya, penyandang jawatan itu akan bekerja di Istana Buckingham. Pemegang jawatan itu juga perlu pergi ke semua istana-istana lain," kata iklan yang dikeluarkan di laman web rasmi Ratu Elizabeth II.
Individu tersebut akan memantau jam-jam di Istana St. James dan Rumah Clarence. Beliau juga perlu bertugas di Istana Windsor, Istana Holyroodhouse, Balmoral dan Sandringham.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: