Tuesday, September 24, 2013

Platform melahirkan lebih ramai penulis



"DEMI pena, setiap kita adalah penulis." Demikian satu ungkapan motivasi yang mampu meremangkan bulu roma bagi sesiapa yang memahami makna tersirat di sebaliknya. Ia ringkas tetapi padat dengan maksud tersendiri.
Dicetuskan oleh Konsultan Idea Nuun Creative Books, Azzah Abdul Rahman, 34, sempena penganjuran Konvensyen Mini Penulisan 2013 yang berlangsung baru-baru ini, slogan tersebut diharap menjadi pembakar semangat untuk para peserta menghasilkan karya terbaik dalam dunia penulisan tanah air.
Menurut Azzah, ironinya, slogan itu terbahagi kepada dua. Pertama, 'Demi pena' diambil daripada ayat pertama surah al-Qalam iaitu sumpah Allah di atas pena dan apa yang ditulis iaitu tanggungjawab setiap penulis atas apa yang dituliskan olehnya.
"Ayat kedua 'setiap kita adalah penulis' pula dipilih bagi memberi keyakinan bahawa sesiapa sahaja yang menulis adalah seorang penulis walaupun sekadar menghantar pesanan melalui sistem khidmat pesanan ringkas atau luahan rasa di laman sosial Facebook.
"Justeru, dua ayat ini digabungkan sebagai galakan supaya semua orang hanya menulis perkara-perkara yang baik kerana kita bertanggungjawab atas setiap dikaryakan terutamanya di akhirat kelak," ujar wanita yang juga merupakan Naib Presiden II Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia (Tamrin) kepada Kosmo!.
Berlangsung pada 20 Julai lalu di Wisma Sejarah, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, konvensyen yang julung-julung kali diadakan itu berjaya menghimpunkan lebih 120 orang peserta yang terdiri daripada kelompok penulis baharu, individu yang berminat untuk menulis dan juga penulis yang telah mempunyai koleksi karya tersendiri.
Masing-masing datang dengan tujuan untuk menimba ilmu bagaimana untuk menjadi penulis terbaik yang mampu menyumbang kepada masyarakat, menjana pendapatan di samping meraih 'saham' akhirat.
Jelas Azzah, secara peribadi konvensyen itu bermatlamat untuk meraikan penulis tidak kira yang lama atau yang baharu.

PARA peserta Konvensyen Mini Penulisan 2013 berpeluang bertemu penerbit dan mereka yang terlibat dalam industri penerbitan dan penulisan di Malaysia.


"Sudah lama saya impikan untuk melihat satu acara khusus untuk meraikan penulis-penulis di Malaysia. Ia sebenarnya bertitik tolak daripada kunjungan saya ke Festival Penulis Singapura tahun lalu.
"Sebelum ini saya pernah menyuarakan cadangan untuk menganjurkan program ini tetapi mungkin yang mendengarnya bukan pihak yang tepat. Malah, ada yang bersikap skeptik dan berkata, belum masanya untuk Malaysia.
"Saya pula bukan jenis orang yang sabar menunggu. Apa yang orang belum buat, itulah yang saya mahu buat. Apa yang orang tidak berani buat, itulah yang saya tidak takut buat. Dengan bertindak, baru sesuatu itu dapat bergerak," tegasnya yang kemudian bekerjasama dengan sahabat baik beliau, Zamri Mohamad, 32, yang juga merupakan seorang jurulatih terkemuka dunia penulisan bagi menjayakan program tersebut.
Tambah Azzah, Pesta Buku Antarabangsa yang dianjurkan setiap tahun sememangnya membantu industri buku negara, namun fokusnya lebih kepada penerbit dan pembaca. Walaupun memang ada slot untuk penulis, tetapi kebanyakannya hanya untuk penulis yang sudah bertapak dalam industri.
"Mungkin juga kerana saya ini orang kecil industri yang juga seorang jurulatih penulisan. Justeru, fokus saya memang tertumpu kepada mereka yang masih kerdil seperti penulis baharu, penulis yang hampir putus asa dan individu biasa yang berhasrat mahu menjadi penulis.
"Saya ingin melihat kesatuan yang baik dalam kalangan penggiat industri. Kita sama-sama menulis dan industri ini kecil. Saling mendokong, saling mendorong, itu sunah. Itu tuntutan agama dan amalan budaya kita," ungkapnya penuh makna.
Tambah Azzah, tidak kira genre, gaya bahasa, teknik dan teori yang digunakan, kita sama-sama menyasarkan anugerah tertinggi yakni syurga di akhirat kelak kerana penulisan adalah satu cabang dakwah yang bukan sebarang.

BUKU berbentuk dakwah dan motivasi semakin banyak diterbitkan di pasaran.


Berkongsi maklumat
Sementara itu, Zamri berkata, secara keseluruhan konvensyen ini memberi jawapan kepada setiap persoalan yang bermain di minda peserta.
Antaranya, bagaimana seorang penulis dapat bekerjasama dengan penerbit agar karyanya diterbitkan, cara menulis karya yang mesra syariah dan kaedah mencapai kehidupan seorang penulis profesional.
Justeru, seramai 10 ahli panel yang terdiri daripada penggiat industri dalam dunia penulisan tanah air telah diundang untuk berkongsi maklumat dan panduan bersama para peserta.
Mereka ialah Pengurus Besar Grup Buku Karangkraf, Sri Diah Shaharuddin; pendakwah bebas, Ustaz Rohidzir Rais; novelis fiksyen sejarah Islam, Abdul Latip Talib dan Pengurus Jabatan Pembangunan Industri Buku, Perbadanan Kota Buku, Nor Hayati Razali.
Tidak ketinggalan penulis komik berjaya, Nazry Salam Feeqry; penulis buku Mudahnya Menjemput Rezeki, Ustaz Fathuri Sallehudin; pengasas syarikat pakar runding Write To Wealth, Aqif Azizan; usahawan buku, Wahyudi Mohd. Yatim dan Izwan Wahab merangkap penulis buku Internet Marketing untuk Bisnes Kecil.
"Antara topik yang dibincangkan ialah Penulisan mesra syariah: Harta berkat, karya bertahan; Mengekstrak al-Quran dan hadis dalam penulisan: Seni dan cara; Karya #Trending: Apa yang kedai buku mahukan daripada penulis?; Tulis sekali, makan berkali-kali; Aura komik positif dan banyak lagi.
"Melalui perbincangan dua hala ini, peserta memperoleh maklumat yang tepat dan terkini daripada penggiat sebenar industri buku dan penulisan, di samping berpeluang meluaskan jaringan sesama mereka," terang Zamri merangkap pengasas kursuspenulisan.com yang telah banyak melahirkan penulis kreatif dan berbakat di negara ini.
Tambah beliau, para peserta juga berpeluang menghantar manuskrip yang telah disiapkan terus ke tangan penyunting melalui sesi suai-padan. Apa yang penting, konvensyen ini bermatlamat menyatukan penulis serumpun tanpa mengira genre penulisan.

KEBANYAKAN peserta terdiri daripada golongan yang mahu melibatkan diri dalam dunia penulisan.


Tiga ciri kritikal
Dalam pada itu, ahli panel merangkap individu yang menjadi antara pencetus jualan buku elektronik (e-book) di Malaysia, Aqif, 23, memberitahu, terdapat tiga ciri kritikal untuk menjadi seorang penulis yang berjaya. Ia digelar ciri tiga piramid.
"Pertama, memahami susuk penulisan diri iaitu mengetahui sasaran penulisan, topik dan isi yang ingin ditulis dan sumber yang hendak digunakan. Kedua, pilih jemaah kumpulan yang dipercayai dan mampu membawa gelombang penulisan ke hadapan.
"Ini kerana setiap genre seperti fiksyen, humor atau novel ada kumpulan penulis tersendiri dan yang ketiga adalah penunjuk prestasi penulisan. Sebagai contoh, novelis remaja terkenal, Ain Maisarah, mempunyai matlamat menulis ribuan perkataan setiap hari," ujarnya.
Menjelas lanjut, Afiq berkata, penunjuk perkataan ini penting untuk meningkatkan motivasi dan komitmen setiap penulis.
Beliau turut menegaskan, setiap penulis juga perlu berfikir seperti seorang ahli perniagaan jika mahukan karya mereka diterima pasaran.
Selain sesi ceramah daripada ahli panel, beberapa aktiviti menarik turut diadakan sepanjang konvensyen itu berlangsung. Ia termasuk slot penulis mencari penulis melalui tampalan nama dan nombor telefon penulis di papan putih dan jualan buku serta cenderahati.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: