Thursday, August 22, 2013

Lindungi data penting dalam komputer


ANDA bertanggungjawab memastikan segala maklumat penting syarikat tidak terdedah kepada orang lain.


KITA sering diingatkan tentang kepentingan melindungi data, tidak kira maklumat peribadi mahupun maklumat perniagaan, daripada risiko kecurian.
Hakikatnya, kedua-dua maklumat tersebut perlu dilindungi sebaik mungkin bagi mengelakkan ia jatuh ke tangan orang yang tidak bertanggungjawab yang mungkin menggunakannya untuk tujuan yang tidak baik.
Apatah lagi, nilai maklumat seperti kertas kerja projek, sebut harga, reka bentuk yang belum dipatenkan dan kandungan kontrak sesebuah projek boleh mencecah nilai sehingga jutaan ringgit.
Justeru, setiap kakitangan yang terlibat mengendalikan maklumat bertanggungjawab memastikan ia tidak terlepas kepada pihak lain yang boleh mengakibatkan organisasi tempat bekerja mengalami kerugian.
Berikut merupakan langkah-langkah yang dapat diambil oleh pekerja ketika berada di pejabat bagi memastikan keselamatan maklumat perniagaan:
1. Kunci sistem apabila tidak berada di meja
Pastikan anda mengunci sistem dengan menggunakan kombinasi Ctrl+Alt+Del dan Enter sebelum meninggalkan komputer, tidak kira untuk tempoh yang lama ataupun hanya seketika.
Ini kerana dokumen kerja yang sedang anda buat mungkin sulit dan tidak semua kakitangan boleh melihatnya. Ini dapat mengelakkan fail disalin daripada komputer anda atau perubahan maklumat dibuat tanpa pengetahuan anda.
2. Aktifkan log masuk dan kata laluan
Dengan mengaktifkan pelindung skrin komputer dengan nama pengguna berserta kata laluan, ia dapat mengelakkan komputer anda daripada diakses apabila anda meninggalkannya tanpa dikunci.
Anda juga boleh memilih untuk menetapkan 10 atau 15 minit masa terbiar atau tidak menggunakan komputer sebelum ia diaktifkan secara automatik.
3. Jangan biarkan media storan di atas meja tanpa pengawasan
Salah satu perkara yang sering diambil mudah oleh kakitangan ialah dengan membiarkan media storan seperti cakera padat, cakera video digital, pemacu pena atau cakera keras luaran ditinggalkan di atas meja.

SELEPAS tamat mesyuarat pastikan segala contengan di papan putih dipadamkan.


Bayangkan, sekiranya media ini yang mengandungi maklumat sulit syarikat hilang sewaktu kita meninggalkan komputer pada waktu makan tengah hari. Kita tentunya menjadi orang yang bertanggungjawab terhadap kehilangan maklumat berkenaan.
Lantaran itu, sebelum meninggalkan meja, pastikan semua maklumat penting ini disimpan di dalam laci berkunci.
4. Simpan dokumen bercetak di tempat selamat
Satu lagi kesilapan yang biasa dilakukan oleh kakitangan sewaktu mengendalikan maklumat sulit ialah mencetaknya tetapi gagal mengambil cetakan tersebut di mesin pencetak.
Hari ini, kebanyakan organisasi menggunakan mesin pencetak yang turut dikongsi oleh kakitangan lain.
Kegagalan mengambil dokumen yang dicetak juga boleh mengakibatkan kebocoran maklumat.
Sesetengah pencetak pejabat pula dilengkapi dengan ciri keselamatan yang hanya akan mencetak setelah kakitangan itu berada di sisi pencetak dan memasukkan nombor PIN terlebih dahulu. Ini dapat menguatkan lagi tahap sekuriti cetakan dokumen.
5. Padam contengan diskusi di bilik mesyuarat
Perbincangan atau sesi mencari idea kadangkala memerlukan contengan atau lukisan pada papan putih.
Idea seperti strategi pemasaran organisasi atau cadangan reka bentuk seringkali dikongsi dan dilukis pada papan putih di dalam bilik mesyuarat.
Bagaimanapun, kegagalan memadamkannya selepas sesi perbincangan boleh membawa padah jika pengguna bilik mesyuarat yang seterusnya bukan dalam kalangan yang sepatutnya mendapat akses kepada maklumat tersebut.
Bagi mengelakkan ia berlaku, langkah terbaik ialah memadamkan semua tulisan atau contengan sebaik sahaja sesi tamat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: