Saturday, July 20, 2013

Ratusan bakal jemaah sertai umrah maya



ORANG RAMAI menyaksikan umrah maya yang dipaparkan pada beberapa skrin besar di Istanbul, Turki kelmarin.


ISTANBUL - Beratus-ratus bakal jemaah haji yang ditolak permohonan untuk ke Mekah membuat perjalanan maya melawat kota suci Islam itu selepas mereka berbuka puasa di sebuah dataran hadapan Masjid Uthmaniyyah, di pantai Bosphorus di sini.
Pihak berkuasa agama Arab Saudi telah meluluskan permintaan kerajaan negara itu untuk mengurangkan bilangan jemaah termasuk dari luar negara pada bulan lalu.
Langkah itu berikutan kerja-kerja menaik taraf Masjidil Haram di Mekah.
Seorang mutawir bersama tujuh pelakon cuba melakonkan kembali umrah di Kota Mekah dengan bayang mereka dipaparkan di tiga skrin besar di dataran itu.
"Ini merupakan umrah maya pertama yang dipentaskan di dunia sehingga kini," kata seorang pegawai tempatan, Ismail Kavuncu.
"Kami berharap paparan ini dapat memberikan sedikit kelegaan kepada umat Islam yang tidak tersenarai untuk melawat tempat-tempat suci di kota Mekah," tambahnya.
Walaupun lawatan maya tidak dapat memenuhi kewajipan menunaikan ibadat haji, gambaran itu mampu memberikan ketenangan kepada mereka yang tidak dapat membuat perjalanan ke kota suci tersebut.
"Walaupun tidak sama seperti berada di sana (Mekah), sebagai seorang insan saya akui paparan ini sangat indah," kata seorang suri rumah, Suheyla Yildirim.
Ketua Direktorat Turki bagi Hal Ehwal Agama, Mehmet Gormez berkata, sebahagian daripada 14,800 bakal jemaah haji negara itu tidak dapat menunaikan haji pada tahun ini ekoran pengurangan kuota haji asing sebanyak 20 peratus oleh kerajaan Arab Saudi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: