Pencuri sempat makan laici
Rahayu menunjukkan cermin tingkap yang dibuka pencuri untuk membuka pintu dari dalam kedainya di Taman Chembong Utama, semalam.
REMBAU – "Saya hanya menyedari kedai dipecah masuk selepas melihat kesan umpil di pintu gril semasa ingin membuka kedai kira-kira jam 4.30 petang," kata Rahayu Sulaiman, 44, ketika ditemui di premis perniagaannya yang dipecah masuk di Taman Chembong Utama, dekat sini, semalam.

Akibat kejadian itu, Rahayu yang mengusahakan kedai makan sejak tiga tahun lalu mengalami kerugian kira-kira RM3,000.

Rahayu berkata, selepas itu, dia terus memeriksa keadaan dalam kedai dan mendapati sebuah televisyen 42 inci serta dua speaker lesap selain tin buah laici yang ada kesan dibuka dipercayai dimakan pencuri terbabit.

Menurutnya, dia bersyukur hanya beberapa barangan sahaja yang hilang dan perkakasan memasaknya yang lain termasuk tong gas tidak dilarikan pencuri.

"Saya memang tidak menyimpan sebarang benda berharga di kedai. Namun, televisyen berskrin rata itu dan speaker memang kemudahan yang disediakan di dalam kedai.

“Hanya kawasan di bahagian televisyen sahaja yang bersepah dan saya syak pencuri juga sempat menghabiskan laici dalam tin yang terbuka sedikit,” katanya.

Katanya, jika diikutkan dalam masa sebulan ini, sudah dua hingga tiga kes membabitkan jenayah yang berlaku di kawasan berkenaan dan dia sentiasa berjaga-jaga bagi mengelakkan menjadi mangsa.

“Bagaimanapun, pencuri berkenaan berjaya juga mengumpil pintu gril belakang dengan membuka dua cermin tingkap berhampiran," katanya.