Monday, June 21, 2010

'Saya nak ke syurga'

KANGAR: “Sejak seminggu lalu, dia sering bertanya soalan mengenai syurga. Kali terakhir malam tadi (kelmarin) apabila dia menanyakan soalan sama iaitu bagaimana kita mahu masuk syurga,” kata Zamunir Shaapari Putih, 42, yang kematian anak ketiga dalam nahas pada Hari Bapa, semalam.

Dalam kemalangan itu, anaknya, Muhamad Taufiq Asyraf, 11, terbunuh selepas seketul besi seberat lebih dua kilogram terjatuh dari sebuah treler ke jalan raya sebelum terpelanting dan terkena muka dan kepala mangsa yang berada dalam kereta dipandu bapa saudaranya, Muhamad Mustakim Ramjan, 19, di persimpangan Permatang Bongor, Jalan Kangar-Alor Setar, pada jam 2.30 petang.

“Sebelum kemalangan, saya secara berseloroh memberitahu arwah bahawa dia akan ke sana (syurga) kerana belum akil baligh dan layak memasuki syurga jika meninggal dunia pada usia begini,” katanya ditemani isteri, Suzita Ramjan, 40, ketika menuntut mayat mangsa di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini.

Ketika kejadian, mangsa berada di tempat duduk belakang sambil berbual dengan bapa saudara dan seorang lagi penumpang dengan meletakkan tangan di tengah tempat duduk pemandu sebelum terkena besi penyendal yang jatuh dari treler sebelum memasuki kereta Honda City dipandu Mustakim.

Anak ketiga daripada empat beradik itu yang parah di kepala dan mata kanan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayatnya dibawa ke HTF.

Bagaimanapun, pemandu dan seorang penumpang lain kereta itu tidak mengalami seberang kecederaan.

Zamunir berkata, anaknya, murid tahun lima Sekolah Kebangsaan Sungai Baru, dekat sini, menyatakan itulah kali terakhir dia akan menaiki kereta ketika meminta kebenaran mengikuti bapa saudaranya ke Alor Setar.

“Dia seolah-olah tahu ajalnya bakal tiba dan sering menanyakan pelbagai persoalan termasuk syurga dan mahu menaiki kenderaan kali terakhir,” katanya yang menitis air mata ketika diminta menyiram air mawar di Bilik Mayat HTF.
Jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Baru, semalam.


Sementara itu, Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Superintendan Rosli Yahaya, berkata pihaknya sudah menahan pemandu treler berusia 44 tahun itu sebaik hadir melaporkan kemalangan terbabit di Balai Polis Simpang Empat, semalam.

Katanya, pemandu itu didapati cuai ketika memandu dan akan didakwa mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 di mahkamah hari ini.

“Dia kini ditahan untuk siasatan lanjut di Lokap Balai Polis Kangar dan akan dibawa ke mahkamah esok untuk pendakwaan,” katanya.

Beliau berkata, ketika kemalangan, treler terbabit dalam perjalanan dari arah Alor Setar ke Kangar manakala mangsa yang menaiki kenderaan dipandu bapa saudaranya dari arah bertentangan sebelum secara tiba-tiba seketul besi seberat lebih dua kilogram dari treler itu jatuh ke jalan raya dan terpelanting terkena muka mangsa.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: