Wednesday, June 9, 2010

FFM23 - Finas Terima 106 Penyertaan

Ketua Pengarah Finas, Mohd Mahyidin Mustakim (kiri) pada sidang media pengumuman senarai penyertaan untuk Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM23) di Finas semalam.

PETALING JAYA: Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) menerima 106 pencalonan sempena Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM23) yang akan berlangsung selama tiga hari di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, bermula 16 Julai akan datang.

Daripada jumlah itu, sebanyak 29 buah penyertaan adalah filem cereka, 61 filem pendek, 13 filem animasi dan 3 filem digital.

Penyertaan terbesar bagi kategori filem cereka untuk festival kali ini dipelopori syarikat produksi MIG Production Sdn. Bhd.

Mereka menghantar penyertaan yang terdiri daripada filem Zoo, Semerah Cinta Stilleto, V3: Samseng Jalanan, Adnan Sempit, Santau dan Senario The Movie Epsiode 2: Beach Boys.

Manakala 61 filem pendek yang menghantar pencalonan merupakan tujuh daripada syarikat produksi filem, pusat pengajian tinggi awam dan swasta (22 pencalonan) sementara individu (32 penyertaan).

Bagaimanapun bagi kategori filem dokumentari hanya akan diumumkan selepas tarikh tutup penyertaan pada 18 Jun akan datang.

Ketua Pengarah Finas, Mohd Mahyidin Mustakim berkata, secara umumnya penyertaan pada kali ini, kebanyakannya terdiri daripada muka-muka baru.

Justeru, beliau melihat perkembangan itu sebagai satu petanda baik terhadap industri perfileman tempatan kerana pembikinan filem di Malaysia hari ini bukan sahaja dari syarikat produksi yang sama sebaliknya dimeriahkan dengan kemunculan ramai penerbit dan produksi baru.

"Berdasarkan senarai penyertaan untuk FFM23, saya melihat ia adalah satu perkembangan yang baik buat industri filem kita," katanya ketika mengumumkan penyertaan tersebut di Finas hari ini.

Menurutnya lagi, pencalonan bagi memilih filem manakah yang layak ke peringkat akhir untuk setiap kategori yang dipertandingkan bakal diumumkan pada 13 Julai depan selepas diadili oleh jawatankuasa yang dilantik.

Mengulas mengenai tema festival kali ini yang masih mengekalkan tema tahun lalu iaitu "Filem Malaysia ke Persada Dunia", Mohd Mahyidin berkata, ia adalah sebagai galakan untuk membolehkan penerbit filem menghasilkan produk bertaraf antarabangsa.

Sambil menyangkal pandangan skeptikal segelintir pihak yang mempersoalkan pemilihan tema tersebut yang dikatakan sekadar angan-angan kosong, Mohd Mahyidin menegaskan, tema itu adalah sebagai bentuk dorongan, motivasi dan cabaran kepada warga pembikin filem di Malaysia untuk menghasilkan filem yang lebih bermutu di masa hadapan.

"Secara umumnya, memang filem Malaysia belum dapat menembusi ke pasaran lebih luas namun apa yang cuba diterapkan menerusi pemilihan tema ini adalah ia sebagai dorongan dan motivasi untuk pembikin filem kita menghasilkan filem yang lebih bermutu dalam semua aspek hingga melayakkannya menembusi pasaran lebih luas.

"Itu relevannya pemilihan tema itu namun ada beberapa pihak tidak faham atau sengaja ingin mempersendakan objektif kita untuk melihat filem-filem Malaysia bergerak ke tahap yang lebih tinggi," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: