Tuesday, February 24, 2009

Filem bogel terakhir




DIA kelihatan terketar-ketar menahan kejutan tatkala menyampaikan ucapan setelah diumumkan sebagai pemenang Anugerah Pelakon Wanita Terbaik pada Anugerah Oscar semalam.

Pentas Kodak Theatre, di Hollywood, Los Angeles menyaksikan bagaimana Rose Dawlson, (begitu dia terus diingati di seluruh dunia ekoran peranan dalam Titanic) menyampaikan rasa terkejut, gembira dan kepuasannya setelah hasil lakonan diiktiraf sebagai paling baik antara yang terbaik.

Apa tidaknya, setelah lima kali dicalonkan dalam anugerah terbesar itu, akhirnya Kate Elizabeth Winslet atau nama komersialnya, Kate Winslet berjaya mendapat anugerah yang diidam-idamkan menerusi filem The Reader.

"Bohong kalau saya kata tidak pernah membayangkan memberi ucapan di Oscar. Tak silap saya, ketika berumur lapan tahun, saya mula berangan di depan cermin bilik air sambil memegang botol syampu sebagai trofi.

"Tapi, apa yang sedang saya pegang ini bukan lagi botol syampu," katanya dengan nada penuh emosi di pentas kemenangannya itu.


THE READER akan menjadi filem terakhir yang mampu membuatkan dia tampil berbogel di layar perak.





Menurut si pemilik mata memikat ini, dia tidak pernah menjangkakan akan menang besar kali ini.

"Sebelum ini pun saya tidak pernah mendapat anugerah daripada Oscar. Saya rasa macam pelik sangat, bagaikan mimpi," ujarnya lagi sambil memegang trofi yang sekian lama diidamkan.

Wajahnya sedikit beremosi, namun ucapan terima kasih tidak putus-putus diberikan kepada orang yang menjayakan filem itu serta suaminya yang juga merupakan pengarah filem tersohor, Sam Mendes.

Sempat lagi Winslet mencari ayahnya untuk meluahkan kasih sayang dan tanda penghargaannya kepada kedua orang tua yang sedang duduk di kerusi bahagian belakang Kodak Theatre.

"Ayah, terima kasih atas segalanya. Bunyikan wisel itu kepada saya, baru saya tahu di mana ayah berada!" katanya sambil disahut oleh bunyi wisel ayahnya, Roger Winslet. Pastinya ini satu momen yang akan dikenang dalam sejarah Oscar selepas ini.

Winslet, 33 tahun berjaya mengalahkan calon pelakon-pelakon hebat seperti Meryl Streep (Doubt), Anne Hathaway (Rachel Getting Married), Angelina Jolie (Changeling) dan Melissa Leo (Frozen River).

Winslet juga berjaya mengalahkan Thelma Ritter dan Deborah Kerr yang tidak pernah mendapat sebarang anugerah sepanjang enam kali dicalonkan sebagai Pelakon Wanita Terbaik.

Biarpun pertama kali memenangi Oscar, Winslet boleh dikatakan bertuah kerana momentum sebagai seorang aktres agak 'deras' dalam tahun 2009.

Sehingga Februari ini, dia sudah pun melakar sejarah sendiri dengan menggondol lapan anugerah dalam majlis anugerah berbeza.

Antaranya, Anugerah Persembahan Terbaik Pelakon Pembantu Wanita menerusi filem The Readers pada Screen Actors Guild Awards, Pelakon Pembantu Terbaik (The Reader) pada Broadcast Film Critics Association Awards dan pada anugerah Golden Globes, Winslet mendapat anugerah bagi Persembahan Pelakon
BERKONGSI gembira dengan orang tersayang sebaik nama diumumkan sebagai pemenang.


Wanita Terbaik (Revolutionary Road) dan Persembahan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (The Reader).

Jika diperhatikan kembali, kejayaan yang diterima Winslet untuk tahun ini kebanyakannya menerusi filem The Reader.

Tuah pelakon ini agaknya kerana filem ini juga boleh dikatakan antara yang terbaik.

Ditambah pula dengan keberkesanannya menjiwai watak sebagai Hanna Schmitz, yang mempunyai hubungan sulit dengan seorang remaja, filem itu berjaya menarik perhatian juri bagi kebanyakan anugerah-anugerah berprestij tinggi.

"Apabila memenangi pelbagai anugerah dalam masa dua bulan ini, saya teringat kembali bagaimana pertama kali saya mendapat skrip bagi filem Heavenly Creatures pada tahun 1994.

"Waktu itu, saya berusia 17 tahun dan membuat kerja sambilan di sebuah kedai membuat sandwich kerana tidak mempunyai wang. Sehinggalah bila saya dihubungi seseorang yang mengatakan saya mendapat watak filem itu, saya terus berhenti kerja.

"Saya begitu gembira sehingga tidak tidur malam semata-mata mahu menghafal skrip yang diberi. Saya beritahu kepada ayah akan melakukan yang terbaik untuk filem itu dan ayah menyokong saya," ujar wanita asal Reading, Berkshire, England.

Satu pencapaian yang hebat bagi Winslet kerana berjaya memasuki pencalonan Anugerah Oscar di usia muda setelah Ang Lee memilihnya untuk memegang watak Emma Thompson bagi filem Sense and Sensibility pada tahun 1995.

Kemudian, pada tahun 1997, persembahan lakonannya bertambah menyerlah apabila melakonkan filem berprofil tinggi, Titanic biarpun sedikit kontroversi timbul berkenaan dengan babak bogel yang dilakonkannya.

Tak mahu bogel lagi

Cukup dengan lebih daripada 10 filem adegan bogel yang dilakonkannya, termasuklah filem Titanic, Hamlet, Iris, Little Children dan Holy Smoke, sudah tiba masanya Winslet tidak lagi menerima watak yang memerlukannya berbogel.

"Cukuplah dengan adegan sebegitu. Filem The Reader adalah yang terakhir untuk menayangkan tubuh saya.

"Mungkin kerana usia yang semakin meningkat, saya tak mahu diri saya dilabel sebagai pelakon yang sering membogelkan diri sendiri," tegasnya.

Kenyataan Winslet itu sedikit mengejutkan penggiat filem Hollywood kerana jika umur yang menjadi sebab utama dia enggan melakonkan watak bogel, bagaimana pula dengan pemenang Oscar, Helen Mirren yang masih lagi melakonkan watak bogel dalam filem Calendar Girls ketika usia 58 tahun?


BERKONGSI gembira dengan rakan seperjuangan yang lain, Sean Penn (Pelakon Lelaki Terbaik) dan Penelope Cruz (Pelakon Pembantu Wanita Terbaik).


Selepas kenyataan itu, sebahagian penggiat filem menganggap pelakon jelita itu telah membuat keputusan yang salah. Malah ada yang menganggap mungkin Winslet tidak serius dengan kata-katanya itu.

Mereka merasakan, Winslet perlu berterima kasih kerana keberkesanan babak bogelnya dalam filem The Reader banyak membantu penampilannya sekali gus memenangi Oscar.

Biarpun menerima pelbagai pandangan daripada semua pihak berkenaan dengan keputusannya itu, Kate memberitahu sudah cukup untuk tubuhnya ditayangkan kepada umum.

"Selepas filem Titanic, saya sekali lagi melakonkan beberapa babak bogel dalam filem Holy Smoke dan begitulah dengan filem-filem seterusnya.

"Memang seronok melakonkan babak begitu kerana ia perlu menggunakan kekuatan mental dan agak mencabar untuk melakonkannya.

"Bayangkan, bila saya berbogel seorang diri, dan semua krew melihat ke arah saya. Tapi, saya tidak pernah kesal dengan lakonan-lakonan itu," katanya.

Bayaran lebih tinggi?

Sejak mula berlakon, dirinya semakin mewah dengan tawaran-tawaran filem yang juga menawarkan bayaran yang lumayan.

Apalagi bila dirinya perlu melakonkan babak bogel ataupun adegan asmara, nilai Winslet tambah menjulang.

Sehinggakan Winslet pernah mengalahkan bayaran yang ditawarkan kepada Nicole Kidman yang mendapat £6 juta (RM30 juta) bagi filem Finding Neverland.


TROFI 'botol syampu' yang sering menjadi mainan ketika zaman kecil hari ini sudah berganti dengan trofi Oscar yang asli.


Kenyataan ini mencetuskan beberapa persoalan berkenaan dengan bayaran yang bakal diterima aktres berkenaan selepas ini.

Ada pendapat mengatakan selepas kenyataan tidak mahu melakonkan babak bogel, nilai lakonan Winslet akan menjunam menurun? Hanya masa yang akan menentukannya.

Sebelum ini, antara bayaran filem yang diterima Winslet ialah filem Titanic iaitu sebanyak RM10 juta, Holy Smoke (RM1.8 juta), Quills (RM2.25 juta) dan Enigma (RM1.5 juta).

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: