Saturday, February 1, 2014

Masih efisien bahan api


HONDA Wave Dash 110 menghasilkan hamburan kuasa yang sesuai dengan kategorinya


SEPANJANG tahun 2013, Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) rancak memperkenalkan pelbagai model motosikal Honda baharu ke pasaran tempatan. Tindakan itu bertujuan mengemaskini semula rangkaian model sedia selain menyusun strategi untuk kekal relevan dalam edaran semasa.
Sekurang-kurangnya sembilan model motosikal baharu dan naik taraf diperkenalkan ke dalam pelbagai segmen sepanjang tempoh 12 bulan itu. Model terakhir dilancarkan pada tahun 2013 ialah Honda Wave Dash 110. Ia merupakan model generasi kedua sejak pengenalan Wave Dash pada 2011.
Generasi kedua
Rangkaian generasi kedua merangkumi dua varian iaitu Type R dan Type S. Perbezaan hanya melibatkan aplikasi set brek cakera. Type R didatangkan bersama dua set brek cakera. Type S hanya dilengkapi set brek cakera pada roda hadapan.
Produk baharu itu menggunakan rangkaian kuasa sama seperti EX5 Dream 110 dan Honda Wave 110. Apa yang membezakan ketiga-tiga motosikal itu hanyalah penalaan enjin. Jadi, ada perbezaan pada aspek hamburan kuasa output dan ledakan tork.

KANAN: Ruang simpanan barang terlalu kecil dan tidak begitu sesuai untuk simpanan barang saiz sederhana.


Proses menghidupkan enjin empat lejang itu boleh dilakukan dengan hanya menekan punat pemula atau gunakan khidmat penendang kaki. Deruman ekzos nyata lembut. Pendikit menawarkan respons yang setimpal jika dilihat pada kelas motosikal itu.
Boon Siew Honda membenarkan penulis meminjam varian Type R bagi sesi tunggang uji kali ini. Selayang pandang, reka bentuk produk underbone itu nampak gagal memikat hati penulis. Persepsi penulis mula berubah selepas selesai tunggang uji di sekitar kawasan Selangor dan ibu negara.
Tiada keraguan
Honda Wave Dash 110 menawarkan aspek pengendalian dan keseimbangan yang cukup memuaskan. Malah anda tidak perlu rasa ragu-ragu memerah pendikit sehingga tahap maksimum ketika mengambil selekoh. Ia nyata stabil. Ergonomik tunggang sememangnya cukup baik.
Fork hadapan dan sistem suspensi kembar belakang menggalas tugas cemerlang menyerap hentakan tanpa mencetuskan sebarang rasa kurang selesa pada bahagian pinggang dan tapak tangan. Pelana model itu agak tebal turut menyumbang kepada aspek keselesaan tunggangan.
Hamburan kuasa dan kadar pecutan motosikal itu disifatkan sekadar sederhana. Penulis hanya mampu catat kelajuan maksimum 100 kilometer sejam (km/j). Respons tuil gear pula agak lembut namun tidak mengganggu kelancaran tunggangan. Apa yang perlu diperbaiki pada model itu ialah kesan getaran enjin.
Kadar penggunaan bahan apinya berada pada paras menjimatkan biarpun masih menggunakan khidmat karburator. Berbekalkan belanja RM5 untuk RON95, Honda Wave Dash 110 mampu mencapai jarak sejauh 102km. Kadar kelajuan untuk jarak itu dikekalkan antara 80 hingga 100km/j.

LAMPU isyarat membelok dipadankan pada bahagian hadapan badan jentera.


Prestasi kedua-dua set brek cakera untuk memperlahankan dan memberhentikan jentera sepenuhnya boleh diberi pujian. Begitu juga dengan kadar pencahayaan lampu utama sewaktu tunggangan malam.
Untuk menyimpan barang, anda dinasihatkan memasang kotak simpanan aftermarket. Honda Wave Dash gagal memenuhi tawaran ruang simpanan diperlukan. Kebuk simpanan barangan bawah pelana terlalu kecil. Ia hanya sesuai untuk meletakkan barangan kecil seperti dompet dan telefon bimbit sahaja.
Secara keseluruhan, Honda Wave Dash 110 tetap praktikal memandangkan peningkatan kos sara hidup apatah lagi di kawasan bandar utama. Berbekalkan empat pilihan warna termasuk tema Repsol, ia masih mampu menarik perhatian pembeli muda biarpun pasaran tempatan sudah dilambakkan dengan pelbagai model kapcai.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: