Friday, February 28, 2014

Bangkai ikan lumba-lumba terdampar


  • Bangkai ikan lumba-lumba terdamparMuzaimi menunjukkan bangkai ikan yang ditemui dekat persisiran Pantai Merdeka kelmarin.

KOTA KUALA MUDA - Bangkai seekor ikan lumba-lumba ditemui terdampar dekat persisiran Pantai Merdeka oleh orang ramai lebih kurang jam 3 petang kelmarin.

Penyelamat Pantai Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Pantai Merdeka, Muzaimi Ismail berkata, kejadian disedari orang ramai dan peniaga pantai yang berada di lokasi.

Menurutnya, sebaik dimaklumkan, dia bersama anggota yang sedang bertugas di Menara Penyelamat Pantai JPAM Pantai Merdeka turun melihat objek yang ditemui.

“Apabila didekati, bangkai seekor ikan lumba-lumba seberat anggaran 70 kilogram terdampar di tepi pantai,” katanya.

Muzaimi yang sudah bertugas di situ sejak tujuh tahun lalu berkata, ikan itu dipercayai mengalami kecederaan kemungkinan terkena enjin bot sebelum terdampar.

"Ketika itu, paras air surut dan ikan itu dipercayai mati lebih awal dibawa ombak sebelum dihanyutkan ke tepi pantai,” katanya.

Menurutnya, panjang ikan itu dipercayai lebih kurang satu setengah meter dan berat kira-kira 70 kilogram.

“Pada mulanya agak terkejut, namun kejadian sama pernah berlaku tahun lalu apabila orang ramai yang mengunjungi pantai gempar dengan penemuan bangkai ikan paus pada Mac 2013,” katanya.

Katanya, berdasarkan pemerhatian, terdapat kesan torehan di bahagian belakang ikan tersebut kemungkinan antara faktor kematian yang mungkin berlaku akibat terkena enjin bot nelayan.

Bagaimanapun, bangkai yang ditambat kelmarin selepas ditemui, hilang apabila tinjauan dibuat pagi semalam berkemungkinan sudah dihanyutkan ombak ketika air pasang.

Sebelum ini, beberapa penemua berlaku di Pantai Merdeka melibatkan beberapa jenis spesies hidupan laut yang jarang ditemui di perairan negara.

Pada 18 September 2006, penduduk Kampung Kepala Jalan, tujuh kilometer dari Pantai Merdeka pernah menemui seekor penyu besar di pantai berkenaan.

Selepas itu, bangkai ikan paus dari spesies Bryde’s Whale beranggaran 4,000 kilogram ditemui dekat Kampung Pulau Sayak pada 10 Februari 2011.

Pada 5 Mac 2013 lalu, seekor ikan paus seberat satu tan dan sepanjang lima meter dipercayai sesat apabila ditemui terapung sekitar jam 4 petang sebelum terdampar di Pantai Merdeka jam 12 tengah malam.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: