Thursday, February 27, 2014

Berat mata memandang...


  • selebriti cerai

MENGGALAS status ibu tunggal atau janda bukanlah sesuatu perkara yang mudah untuk dilalui.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Cabaran dan dugaan yang terpaksa ditempuhi bukanlah berdasarkan fizikal sahaja.

Tidak kurang juga yang terpaksa menelan kata-kata nista daripada masyarakat yang mudah menilai dan membuat andaian yang bukan-bukan.

Malah, ayat 'pilih ibu atau janda itu!' juga merupakan ayat yang sinonim dengan situasi apabila seorang pemuda mula mendekati golongan ini.

Bukan sahaja wanita biasa, malah dugaan untuk selebriti yang menerima nasib sama juga tidak kurang hebatnya.

Lumrah sebagai selebriti, apa jua yang berkaitan dengan dirinya pasti menjadi buah mulut masyarakat, apatah lagi jika ianya melibatkan hal peribadi.

Di saat mereka gusar memikirkan masa depan tanpa iringan ketua keluarga, mereka juga terpaksa menerima cercaan dan tohmahan daripada orang luar yang tidak tahu apa-apa.

Tambahan pula, teknologi di zaman moden ini yang tidak membataskan perhubungan membuatkan golongan ini mudah mendapat pelbagai cercaan daripada 'keyboard warriors'.

Lebih mengecewakan, ada di antara pelayar laman maya turut mempersendakan perpisahan yang terjadi dalam kehidupan selebriti dan mencipta pelbagai 'bahan' untuk mengejek.

Walaupun golongan selebriti sememangnya sinonim dengan dunia glamor, populariti, kontroversi dan kisah penceraian, namun mereka hanyalah manusia biasa yang miliki hati serta perasaan.

Malah, setiap perpisahan yang terjadi bukanlah sesuatu yang menjadi pintanya ketika menerima lafaz akad di satu masa dahulu.

Dalam sebilangan selebriti, ada juga yang bernasib baik seperti Rozita Che Wan, Fiza Elite, Sharifah Aleya dan Dira Abu Zahar apabila mereka berjaya membina kembali hubungan baharu.

Namun, bagi selebriti cantik seperti Maya Karin, Nabila Huda, Nora Danish dan Wan Sharmila, yang sudah lama memegang status 'J', sering disogok pertanyaan mengenai pengganti.

Tidak terkecuali Datin Ziela Jalil, Siti Nordiana (Nana), Noniswara, Rita Rudaini, Ana Dahlia, Shasha Saidin, Norish Karman, Raja Azura (Kak Engku) dan terbaharu Erra Fazira, mungkinkah ada sinar untuk mereka nanti?

SH : Cinta masih menebal...

Terpaksa menerima takdir ALLAH SWT apabila kehilangan suami, Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayub pada 2008, sehingga kini, ibu tunggal ini masih sendiri.

Penerbit drama dan pelakon, Ziela Jalil, 43, mengakui terpaksa berdepan dengan kesukaran untuk menjalani kehidupan sebagai ibu tunggal pada awal kematian suaminya.

Tambahan pula, ketika itu, dia perlu membesarkan dua anaknya, Puteri Julia Nabilah, 21, dan Megat Jufri Nasrullah, 19, yang masih kecil.

"Pada awalnya, memang sangat terasa kesukarannya untuk membesarkan anak seorang diri. Namun, ketika itu saya sedar bahawa tiada orang yang dapat membantu.

"Saya perlu bangkit dan kuatkan semangat demi masa depan anak-anak yang sedang membesar," katanya.

Tidak pernah terlintas untuk berkahwin lain, pemilik syarikat produksi, Zeel Production ini, turut mengambil anak angkat, Ibrahim Junid Abdullah, pada tahun lalu, untuk mengubati kerinduan terhadap arwah suaminya.

SH : Sukar cari pengganti

Mendirikan rumah tangga pada 2006, namun penyanyi, Siti Nordiana, terpaksa akur dengan ketentuan Ilahi apabila dia dan bekas suami, Faizal Yusof, bercerai setelah tiga tahun bersama.

Sehingga ke hari ini, Siti Nordiana atau lebih mesra disapa Nana, masih keseorangan dalam membesarkan anak tunggalnya, Muhammad Rayyan Nakhaie, yang kini berusia lima tahun.

Walaupun pernah menyatakan kesediaan untuk berkahwin lagi, namun Nana menetapkan syarat kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya itu.

"Saya dan arwah Faizal Yusof, berpisah ketika anak masih kecil lagi. Jadi, sebagai ibu tunggal, saya terpaksa membesarkan anak seorang diri.

"Walaupun saya sudah bersedia untuk berkahwin lagi, namun individu itu harus menerima anak saya, bukan semata-mata diri saya sahaja.

"Kalau boleh saya tidak mahu pisang berbuah dua kali," katanya.

Nana dan Faizal mendirikan rumah tangga pada 2006 dan bercerai pada 2009. Namun, pada 2011, Faizal meninggal dunia akibat serangan jantung.


SH : Lelaki takut dekati saya!

Penyanyi lagu, Elegi Sepi, Azharina mengakui lelaki takut mendekatinya selepas bergelar janda sejak enam tahun lalu.

Menurut Azharina atau nama sebenarnya Azharina Azhar, 28, disebabkan perkara itu juga dia masih solo sehingga kini.

"Ramai yang menyangka saya terlalu memilih ataupun sudah serik untuk berumah tangga, namun hakikatnya ramai yang takut nak mendekati saya.

"Saya ada berkawan dengan beberapa lelaki sebelum ini, namun hubungan itu tidak bertahan lama.

"Kebanyakan daripada mereka tidak memahami kerja seni saya yang sentiasa berhadapan dengan kekangan masa," katanya yang lebih mengutamakan kerja berbanding hal peribadi.

Namun, tambah Nina, dia lebih berfikiran positif dan menganggap jodoh belum sampai.

"Buat masa ini, saya tidak melihat perkahwinan menjadi satu keutamaan kerana sudah lama hidup seorang.

"Namun, bukan selamanya saya akan menjalani kehidupan seorang diri. Malah, kalau tengok adik beradik yang berkahwin dan punyai anak, terasa cemburu juga," katanya.

Perkahwinan Nina dan bekas suami, Datuk Syukri, diadakan secara rahsia apabila Nina bertindak menyembunyikan pernikahan mereka atas permintaan bekas suami.

SH : Hati belum terbuka

Sering terpalit dengan kontroversi dan khabar angin negatif, pelakon drama, Spa Q, ini tidak pernah mengalah dalam menjalani kehidupan sebagai ibu tunggal.

Pernah dituduh cuba meruntuhkan rumah tangga kawan baik sendiri, Norish Karman, 40, tidak cepat melatah dengan khabar angin seumpama itu.

"Biasalah dalam industri, penuh dengan liku-liku. Tetapi kalau orang nak tutup periuk nasi saya, itu tidak menjadi masalah besar sebab rezeki di tangan Tuhan.

"Alhamdulillah, saya dipilih ALLAH SWT untuk menjadi mangsa, bukan saya yang buat orang. Cuma, sebagai ibu tunggal, kita nak kena bertungkus-lumus jugalah.

"Saya perlu kuat untuk menjadi contoh kepada ibu-ibu lain, sama ada ibu tunggal atau tidak," katanya yang mengakui belum bersedia untuk berkahwin lagi.

Walaupun pernah dilamar beberapa individu, namun ruang hatinya masih belum terbuka untuk bersuami lagi.

"Dah dua kali mendirikan rumah tangga cukup. Dah ada empat anak, dua meninggal, kira dah enam kali mengandung dan melahirkan,” katanya.

Norish kini bahagia bersama empat anaknya, Muhammad Haqiem Armany, 15, Muhammad Hardy Amieran, 11, Puteri Hany Amanda, 10 dan Haq Lutfie Alexander, 3.

PALING MENJADI TUMPUAN
ERRA FAZIRA


Enam tahun bersama, akhirnya pelakon cantik, Erra Fazira dan bekas suami, Engku Emran Engku Zainal Abidin, sah bercerai pada 17 Februari lalu.

Terpaksa berdepan dengan masyarakat yang sentiasa dahagakan penjelasan, kisah penceraian ini juga turut menjadi bahan cerita.

Tidak kurang juga yang mengejek dan cuba mempersendakannya di Internet dan laman-laman sosial.

Akui Erra atau nama sebenarnya, Fazira Wan Chek, 40, gelora, kecamuk, tenang atau gusar, hanya empunya diri yang rasai.

Katanya, dia turut kesal dan kecewa dengan sikap masyarakat yang keterlaluan dalam membicarakan mengenai perpisahannya.

Lebih memilukan, penceraian itu juga menyaksikan Engku Emran diberi hak jagaan terhadap anak tunggal mereka, Engku Aleesya.

Erra dan Engku Emran berkahwin pada 25 Oktober 2007 setelah bertunang pada 7 September tahun yang sama.

Sebelum ini, Erra pernah berkahwin dengan penerbit terkenal, Yusry Abd Halim, pada 15 Jun 2003 namun, hubungan itu hanya bertahan tiga tahun sahaja setelah mereka sah bercerai pada 16 Jun 2006.

Pada 1996, Erra juga pernah bertunang dengan penyanyi rock Awie, namun mereka memutuskan pertunangan itu pada penghujung 1998.

RITA RUDAINI

Terlalu kontroversi dan banyak masa yang dihabiskan untuk menyelesaikan kemelut rumah tangga pasangan ini.

Namun, selepas hampir dua tahun prosiding perceraian dibicarakan, Aidil Zafuan telah menceraikan pelakon cantik, Rita Rudaini Mokhtar, 37, dengan talak satu.

Sebelum ini, Aidil dan Rita telah menikah pada Februari 2008 di Songkla, Thailand, tanpa pengetahuan keluarga.

Terpaksa 'naik turun' mahkamah berulang kali, konflik rumah tangga pasangan ini mula retak sejak tahun 2010 lagi.

Akui Rita, rumah tangganya terus parah apabila ia melibatkan campur tangan keluarga yang dikatakan tidak menyukainya.

Biarpun telah bercerai, konflik mereka dilihat masih berterusan apabila Rita kini menuntut nafkah yang sepatutnya daripada Aidil.

Hasil perkahwinan itu, pasangan ini dikurniakan dua anak lelaki, Airit Rayyan Rizqin, 5, dan Airit Rafqa Arjuna, 2.

NORA DANISH

Hanya dua tahun melayari rumah tangga bersama, Rizal Ashram Ramli, akhirnya, pelakon comel, Nora Danish diceraikan pada Julai 2008.

Lebih memilukan, ketika lafaz cerai dibuat, Nora sedang hamil anak tunggal mereka, Putera Raykal, tiga bulan.

Konflik rumah tangga pasangan ini mendapat liputan meluas apabila ada yang mengaitkan nama aktres, Fasha Sandha, sebagai orang ketiga.

Menurut Nora pada prosiding mahkamah, bekas suaminya itu telah menceraikannya sebanyak dua kali iaitu pada Februari dan Jun, tahun yang sama.

Spekulasi mengenai hubungan Jejai dan Fasha terjawab apabila mereka berkahwin pada 2012.

Namun, sehingga kini, Nora masih belum membuat keputusan untuk berkahwin walaupun dikatakan mempunyai perancangan ke arah itu, apatah lagi, dia kini dikaitkan dengan anak VIP, Nadeem Nazri.

ANA DAHLIA

Tak sampai setahun, akhirnya mahligai yang dibina pelakon, Ana Dahlia bersama, chef selebriti, Chef Riz, kecundang di tengah jalan.

Hanya bertahan 11 bulan, Chef Riz yang juga anak kepada chef terkenal, Chef Wan, mengakui penceraian itu berpunca daripada tiada persefahaman antara mereka.

Memegang status janda sebelum ini, ramai yang melemparkan kesalahan terhadap Ana Dahlia apabila pelakon ini didakwa mula rapat dengan bekas teman lelakinya.

Walaupun Ana tidak terlalu terbuka dalam berkongsi masalah dalaman rumah tangga mereka, namun Chef Wan menafikan tuduhan Ana berlaku curang.

Malah, Ana turut memberitahu bahawa bapa mertuanya itu lebih tahu apa yang berlaku.

Ana bergelar isteri kepada Chef Riz pada 11 Disember 2011.

MAYA KARIN

Tujuh tahun bercinta dan dua tahun bersama sebagai suami isteri, pelakon cantik, Maya Karin terpaksa akur dengan ketentuan dari-Nya.

Sehingga kini, punca penceraian antara pasangan ini kekal misteri kerana masing-masing bertindak mengunci mulut dari terus berbicara lebih lanjut lagi.

Ada yang mendakwa, keretakan rumah tangga Maya bersama Mohamed Ali @ Steven David Shorthose, berpunca daripada Maya yang mempunyai kekasih dari golongan VIP dan juga hubungan mesra bersama Remy Ishak.

Menafikan perkara itu sekeras-kerasnya, Maya akhirnya terpaksa akur perkahwinan yang terbina pada 14 Ogos 2008 di Itali itu gagal diselamatkan lagi.

NABILA HUDA

Tiada angin, tiada ribut, tiba-tiba sahaja, pelakon, Nabila Huda, dilaporkan memohon cerai daripada suaminya, Zaidi Zailaini selepas tiga tahun berkahwin.
Walaupun ketika itu, puteri mereka, Keisha Laila baru sahaja berusia setahun, namun Nabila nekad untuk berpisah apabila perkahwinan atas dasar cinta ini tidak mampu diteruskan lagi.

Berkahwin pada Disember 2008, Nabila hadir ke Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) membuat permohonan perceraian.

Bagaimanapun, ketika itu dia tidak berjaya memfailkan tuntutan perceraian kerana tertinggal surat nikah.

Namun, sehingga ke hari ini, baik Nabila mahupun Zaidi, mereka tidak mendedahkan sebarang masalah dalaman mereka sehingga mengakibatkan penceraian pada 2011.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: