Saturday, February 15, 2014

Forester XT bukan sembarangan SUV


FORESTER ini mungkin kelihatan lebih garang jika mempunyai air scoop di atas but hadapan.


SUBARU Forester mula diperkenalkan dalam pasaran Jepun pada tahun 1997 dengan menggunakan platform Impreza.
Mula dikenali sebagai sebuah kenderaan wagon pada generasi pertama namun model hampir dua dekad itu kini masih mengekalkan identitinya sebagai sebuah jentera sport SUV.
Generasi keempat Subaru Forester mula dibawa masuk ke negara ini oleh pengedar Motor Image Malaysia Sdn. Bhd. pada tahun lalu.
Bagi merasai pengalaman memandu SUV ini, pihak Motor Image telah memberi peluang kepada Garaj! untuk memandu uji Subaru Forester XT yang menggunakan enjin Boxer Turbo.
Penulis melakukan pandu uji ini ke Johor Bahru. Pemanduan di lebuh raya tidak menjadi masalah kerana kuasa yang dihasilkan daripada 
RUANG enjin hadapan Forester ini padat dan kemas.


Forester XT ini tidak pernah mengecewakan.
Tambahan pula, Forester dilengkapi dengan pilihan beberapa mod pemanduan seperti i, S dan S#. Setiap mod ini mempunyai watak dan gaya pemanduan yang berbeza.
Ketika menggunakan mod pemanduan i, Forester amat mudah dikendalikan kerana stereng menjadi ringan manakala kuasa yang dihasilkan semasa memijak pedal minyak tetap memuaskan.
Selepas menekan butang S# watak Forester XT ini bertukar menjadi agresif. Penulis mencubanya, sekejap sahaja selepas memijak pedal minyak meter kelajuan menunjukkan 220km/j.

RUANG kabin Forester XT ini kelihatan sederhana tetapi kemas dan selesa.


Mod S# juga sesuai digunakan ketika menggunakan laluan berselekoh kerana stereng akan menjadi sedikit berat dan memberikan keyakinan kepada pemandu.
Cuma SUV ini boleh dikatakan sebuah jentera yang bertenaga tetapi tempat duduk belakangnya yang agak rata membuatkan penumpang ‘tidak duduk tetap’.
Subaru Forester XT yang diimport sepenuhnya ini menggunakan rim bersaiz 18 dengan tayar Bridgestone Dueler H/L 400 bersaiz 225/55.
Perjalanan jauh yang mengambil masa kira-kira empat jam tidak terasa kerana Forester XT ini dilengkapi dengan sistem audio premium dengan lapan speaker jenama Harmon Kardon.
Antara ciri-ciri menarik lain yang ada pada Subaru Forester XT ini seperti but belakang elektrik dan bumbung suria.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: