Monday, June 7, 2010

Menguji buah masak


Buah diletakkan di antara dua plat dan bacaan pergerakan elektron diukur dalam unit voltage.


Kebanyakan kita suka makan buah-buahan tidak kira sama ada tempatan atau import. Kesegaran buah menjadi keutamaan apabila menikmatinya.

Namun perkara yang lebih penting ialah bagaimana memastikan buah yang kita makan itu benar-benar masak atau sebaliknya.

Beberapa petua atau tip yang diajar oleh orang tua-tua dijadikan panduan untuk menentukan buah tersebut masak atau sebaliknya.

Menepuk-nepuk buah berkenaan sambil memerhatikan warnanya atau memicitnya untuk menguji teksturnya sama ada lembut antara petua yang biasa kita dengar.

Kaedah tersebut memang berkesan tetapi pendekatan sains boleh menentukan ketepatan bagi memastikan memang ia telah masak.

Kajian telah dijalankan oleh Universiti Malaysia Perlis (UniMap) menerusi Sekolah Kejuruteraan Komputer dan Komunikasi boleh menentukan kemasakan buah menggunakan pengesan khas.

Kumpulan penyelidik tersebut dianggotai oleh Zulkiifli Husin selaku ketua dan dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Badlishah Ahmad, Abdul Hallis Abdul Aziz dan Azamuddin Daud.

Penyelidikan tersebut menurut Zulkiifli sangat penting memandangkan industri makanan dan minuman berasaskan buah-buahan dan juga produk semula jadi terus meningkat.

Permintaan yang konsisten terhadap pengeluaran hasil pertanian secara intensif dan kurang penggunaan tenaga buruh.

Ketika ini industri terbabit memerlukan pendekatan yang sesuai untuk menentukan tahap masak buah.

Pengiraan hari bermula bila ia ditanam adalah cara yang diamalkan dan ini merupakan satu masalah. Selain itu, penggunaan manual itu bukan sahaja tidak tepat tetapi memerlukan pekerja yang ramai.

Tahap kematangan dengan menggunakan kepakaran manusia meskipun masih menjadi amalan terbaik ketika ini, tetapi bagi jumlah yang banyak, ia tidak praktikal.

Justeru, teknologi yang dibangunkan UniMap boleh dimanfaatkan terutama bagi pengeluaran secara besar-besaran.

Kerana sistem yang tidak merosakkan buah berkenaan, dan kurang sentuhan tangan.

Menurut Zulkiifli , ujian kematangan buah itu menggunakan kesan pergerakan elektron antara dua plat yang mengapit dua buah yang hendak diuji yang mana bacaannya diukur dalam unit voltage.

Bacaan yang diambil pada buah kemudian akan diskalakan pada nilai asas dari '0' kepada 255 yang mana ukur antara 200 ke 255 dianggap tidak masak.

''Ini bermakna jika ukuran menggunakan sistem tersebut, nilai kemasakan buah atau kematangan buah lebih tepat," katanya.

Pada masa sama, cara tersebut tidak akan menjejaskan kualiti buah yang hendak diuji.

Sistem tersebut kata beliau dibangunkan dengan binaan dalam perisian dan memberi keputusan tepat pada masa sebenar.

Alat tersebut juga dibangunkan lebih ringan, mudah dan mudah dioperasikan.

Pada masa ini katanya, alatan tersebut telah diuji menggunakan pisang dan mangga kerana ia buah yang mudah diperoleh, popular dan banyak ditanam pengusaha tempatan.

Oleh itu, alatan tersebut boleh dimanfaatkan untuk pengeluaran buah secara besar-besaran.

Bagaimanapun menurut Zulkiifli , penggunaan produk berkenaan boleh dimanfaatkan boleh diperluaskan untuk buah-buahan lain termasuk tembikai dan buah jenis besar.

Selain kemampuannya menguji buah tempatan, produk tersebut yang boleh dihasilkan dengan kos yang rendah mampu memberi keputusan tepat hanya dalam masa kurang daripada sesaat.

Menurut beliau lagi, pihaknya sedang merancang untuk membangunkan sistem berkenaan pada skala besar iaitu untuk kegunaan industri.

Kegunaan industri lebih kompleks yang mana buah yang diuji boleh diasingkan dalam tiga kebuk khas bergantung kepada tahan kemasakannya iaitu masak, separuh masa dan tidak masak.

Proses ini lebih membantu menentukan tahap masak buah secara tepat, dan pantas secara komersial.

Maklumat lanjut boleh menghubungi zulhusin@unimap.edu.my.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: