KESUKARAN mendapatkan penajaan bagi pementasan teater bukanlah satu
perkara baharu di negara ini. Keadaan itu sebenarnya sudah berlarutan
agak lama dan masih lagi dapat dirasakan penerbit teater sehingga ke
hari ini.
Malah, baru-baru ini, penerbit teater Di Bawah Lindungan Kaabah, Siti Rohayah Attan meluahkan rasa kesalnya kerana karya terbitannya kurang diberi perhatian oleh pihak penaja.
Tidak cukup dengan itu, Siti Rohayah juga mengakui teaternya yang berkonsepkan Islamik itu juga kurang mendapat promosi. Nasib yang sama juga pernah dilalui oleh Erma Fatima, menerusi teater arahannya, Sirah Junjungan, yang dipentaskan lima tahun lalu.
Ikuti reaksi beberapa penggiat teater dan artis berhubung isu yang sehingga kini bagaikan tidak ada jalan penyelesaiannya.
Malah, baru-baru ini, penerbit teater Di Bawah Lindungan Kaabah, Siti Rohayah Attan meluahkan rasa kesalnya kerana karya terbitannya kurang diberi perhatian oleh pihak penaja.
Tidak cukup dengan itu, Siti Rohayah juga mengakui teaternya yang berkonsepkan Islamik itu juga kurang mendapat promosi. Nasib yang sama juga pernah dilalui oleh Erma Fatima, menerusi teater arahannya, Sirah Junjungan, yang dipentaskan lima tahun lalu.
Ikuti reaksi beberapa penggiat teater dan artis berhubung isu yang sehingga kini bagaikan tidak ada jalan penyelesaiannya.
Secara asasnya, masalah kekurangan penajaan ini berlaku kepada semua
jenis konsep teater. Bukan hanya pada teater yang berkonsep Islamik.
Tetapi, jika nama seseorang penerbit itu sudah dikenali atau kukuh, maka
ia akan menjadi satu perkara yang mudah bagi mereka dalam mendapatkan
penaja. Selalunya, orang baharu ini sukar nak dapatkan kepercayaan.
Begitu pun, berlaku salah guna perkataan Islamik itu sendiri
sehinggakan menjemukan audiens. Contohnya, berpegangan tangan dan tidak
menutup aurat. Namun, bagi saya, ia sebenarnya bergantung pada cara
pemasaran produk berkenaan.
- Penerbit dan Konsultan Pemasaran Bebas Bahagian Teater dan Muzik, Syaaban
Setakat ini, saya belum pernah menerima tawaran berlakon teater yang
berkonsep Islamik, sementelahan lagi, saya bukanlah seorang Islam. Jadi,
saya tiada pengalaman lagi mengenai perkara itu. Tapi, secara
peribadinya, saya berpendapat mungkin ada penaja berasakan teater
berkonsep demikian kurang nilai komersialnya.
- Tony Eusoff
Salah satunya, mungkin pendekatan yang digunakan kepada khalayak
bersifat agak serius. Kita harus mengambil contoh pendekatan yang
dibawakan oleh penceramah bebas, Ustaz Azhar Idrus dalam mendekati
anak-anak muda zaman kini, yang penuh dengan unsur humor. Kita nak dekat
dengan khalayak, jadi kita perlu ikut rentak mereka. Tapi bagi saya,
setiap teater ada tarikannya tersendiri.
- Penerbit teater Perang Terakhir, Khairunazwan Rodzy
Penerbit jangan terlalu bersikap skeptikal apabila gagal dalam
mendapatkan apa-apa yang dihajati. Apa jua bentuk teater, kita mesti
berfikiran positif, kreatif dan terbuka. Perkara ini sangat subjektif.
Apa yang penting, penerbit jangan berputus asa dalam mendapatkan
perhatian.
- Esma Daniel
Masalah penajaan ini adalah satu masalah yang klise. Teater dan
penajaan, rungutannya sehingga ke hari ini dan tidak pernah tamat.
Secara dasarnya, mereka yang benar-benar bersemangat dan minat akan
teruskan perjuangan dalam bidang ini. Menjadi orang kuat teater adalah
sangat survival sebenarnya.
- Penerbit teater Maduku Kalut, Mohd Amer Syafiq Khalip
Penggiat teater perlu banyak bersabar dalam hal ini. Satu-satu teater
itu biasanya dipersembahkan secara terus dan tiada ulang tayang. Mungkin
pengaruh TV juga sangat besar. Malah, minda kita juga telah ditetapkan
apabila mahu berhibur, kita pasti mahukan sesuatu yang menyeronokkan.
- Nad Zainal
Konsep apa-apa pun dalam teater, mungkin pendedahan yang diberikan
tidak cukup meluas lagi. Perlu ditambahkan lagi dengan suntikan atau
elemen yang audiens suka.
- Jihan Raja Lawak
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: