Monday, February 10, 2014

Teknologi cucian mesra alam



MENITIKBERATKAN kebersihan kenderaan yang dinaiki menyebabkan Nor Azmi Sirat, 54, akan memastikan kereta Honda City kesayangannya dicuci setiap minggu.
Jika sibuk sekalipun, beliau tetap meluangkan masa bagi melaksanakan tujuan tersebut. Ini kerana kakitangan kerajaan yang bertugas di Putrajaya itu tidak gembira jika melihat keretanya berada dalam keadaan yang kotor sama ada di bahagian luar mahupun di dalamnya.
Namun, sejak Julai 2012, rutin tersebut mula berubah apabila beliau hanya mencuci kereta dua kali sebulan selepas mengetahui tentang perkhidmatan cucian kereta dengan teknologi waterless atau tanpa air.
Jelas Nor Azmi, 'perkenalannya' dengan kaedah cucian tersebut berlaku secara tidak sengaja apabila melihat sebuah kedai di Jalan Reko, Bandar Baru Bangi, Selangor mempromosikan mengenainya.
"Saya masih ingat lagi ketika kali pertama datang ke kedai itu pada bulan puasa. Kebetulan saya dalam perjalanan pulang ke rumah di Bangi dari Putrajaya.
"Sebaik melihat bunting yang diletakkan di bahagian luar kedai, hati saya tertarik untuk mencubanya. Sambil itu terfikir juga betul ke boleh cuci kereta tanpa menggunakan air?.
"Akhirnya, pertanyaan saya terjawab apabila melihat pekerja di kedai itu mula membersihkan kereta saya. Dia hanya memegang satu botol cecair pencuci khas yang disembur pada permukaan kereta dan kemudian dilap menggunakan kain khas. Dalam tempoh 15 minit, kereta saya kembali berkilat," cerita Nor Azmi ketika ditemui Kosmo! di Waterless Car Spa yang terletak di Taman Tenaga, Kajang baru-baru ini.
Meskipun harga perkhidmatan cucian tersebut agak mahal iaitu RM18 berbanding cucian biasa sekitar RM8 atau RM10 bagi sebuah kereta, tetapi Nor Azmi tetap memilihnya.
"Memanglah harganya lebih mahal sedikit tetapi yang penting saya berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan.
"Sekurang-kurangnya ini boleh dianggap sebagai sumbangan kecil saya dalam usaha memulihara alam sekitar dengan menggunakan teknik cucian yang dapat menjimatkan air ini," ungkap Nor Azmi yang turut mempromosikan perkhidmatan tersebut kepada rakan-rakan dan ahli keluarga yang lain.
Teknologi cucian kereta tanpa air ini sememangnya popular di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. Namun, di Malaysia ia masih terhad kerana lebih banyak menggunakan teknologi cucian buih.

SEMUA perkhidmatan yang ditawarkan oleh Waterless Car Spa menggunakan produk yang diimport dari Amerika Syarikat dan bersifat mesra alam.


Mesra alam
Perkara ini diakui oleh Hirman Razali, 34, individu yang bertanggungjawab membawa kaedah cucian itu ke Malaysia kira-kira dua tahun lalu melalui penubuhan pusat cucian Waterless Car Spa.
Menurut bekas jurutera teknologi maklumat itu, persepsi masyarakat terhadap perkhidmatan tersebut masih rendah dan mereka sukar untuk menerimanya kerana kurang memahami keistimewaan yang ditawarkan.
"Di luar negara, kaedah waterless dan stim diiktiraf sebagai cucian paling mesra alam. Ini kerana bagi cucian stim, maksimum penggunaan air sebanyak lima liter manakala waterless pula sekitar 100 mililiter (ml) bagi sebuah kereta.
"Kaedah waterless ini menggunakan larutan iaitu sejenis pencuci yang bersifat mesra alam. Ia mengandungi sufactant dan polimer yang merupakan bahan aktif bagi menghilangkan kotoran seperti minyak dan sebagainya.
"Paling penting, produk ini selamat dan tidak menghakis kerana berfungsi dengan formula tiga dalam satu iaitu mencuci, mengilat dan melindungi permukaan kereta," terang Hirman yang mengetahui tentang teknologi tersebut melalui usahawan dari AS yang dikenali ketika bekerja sebagai jurutera reka bentuk rangkaian komputer di sebuah syarikat teknologi terbesar dunia di Cyberjaya pada 2011.
Bagi setiap cucian menggunakan kaedah waterless, ia mengambil masa selama 15 minit untuk kereta bersaiz sederhana manakala 10 minit bagi kereta bersaiz kecil.

BAHAGIAN dalam kereta turut dicuci menggunakan cecair khas yang hanya perlu disembur sebelum dibersihkan.


Melekap
Jelas Hirman, penggunaan polimer yang bersifat melekap pada permukaan kereta akan menghasilkan lapisan filamen yang bertindak melindungi calar dan kotor.
"Apabila kotoran terapung melalui semburan bahan tersebut, kain mikro fiber yang bersifat seperti magnet akan dilap pada permukaan kereta berbanding digosok menggunakan kain atau span di pusat cucian kereta biasa.
"Dari segi bayarannya, ia bermula pada harga RM15 bergantung kepada pakej cucian yang dikehendaki pelanggan," tutur bapa kepada seorang cahaya mata ini lagi.
Sehingga kini, Waterless Car Spa sudah beroperasi di 15 lokasi seluruh negara seperti Putrajaya, Cyberjaya, Bandar Baru Bangi, Wangsa Maju, Ampang, Sungai Buloh, Kangar, Johor Bahru, Nusajaya dan Kota Bharu.
Selain itu, bagi mereka yang mungkin tiada masa untuk ke kedai operator Waterless Car Spa, perkhidmatan mobile (bergerak) turut disediakan. Melalui perkhidmatan ini, operator terpilih akan datang sendiri ke lokasi yang ditentukan pelanggan.
Tambah Hirman, pakej operator Waterless Car Spa ini mula beroperasi pada 22 November 2012 di Ampang melalui syarikatnya, Ecoltec Sdn. Bhd. Sebelum itu, beliau hanya menjual produk waterless yang dipasarkan di bawah syarikat MyEco Nature Enterprise pada Mac 2012.
"Bagaimanapun, apabila melihat jualan semula amat rendah lantaran pelanggan yang memakai produk tersebut dalam tempoh yang lama sehingga enam bulan, saya membuat keputusan daripada menjual produk kepada menawarkan perkhidmatan melalui produk waterless itu.
"Tambahan pula, saya memperoleh sedikit modal apabila berjaya memenangi satu rancangan realiti bertajuk Make The Pitch musim ketiga yang disiarkan di saluran ntv7 hasil daripada idea memperkenalkan teknologi waterless ini.
"Hasil kemenangan tersebut, saya menerima geran bernilai RM500,000 daripada penyedia perkhidmatan e-kerajaan, MY E.G Servis Bhd. (MYEG) untuk mengembangkan perniagaan Waterless Car Spa di Malaysia," kata Hirman lagi.

HIRMAN mahu melahirkan lebih ramai usahawan yang berkecimpung sebagai operator Waterless Car Spa.


Melabur
Apa yang menarik, ia merupakan kali pertama MYEG melabur untuk membangunkan produk yang bukan berkaitan teknologi maklumat (IT).
Melalui syarikat Ecoltex Sdn. Bhd., Hirman berhasrat untuk melahirkan lebih ramai usahawan yang berkecimpung dalam perniagaan tersebut sekali gus menjadikan Waterless Car Spa satu jenama yang kukuh di negara ini.
Salah seorang operator, Kamal Bunyamin, 38, berkongsi bahawa kelebihan yang ada pada perkhidmatan Waterless Car Spa membolehkan pihaknya mendapat lampu hijau daripada pihak Perbadanan Putrajaya untuk membuka premis di sana.
"Harus diingat, tiada sebarang servis cucian kereta di wilayah yang menempatkan pusat pentadbiran kerajaan itu. Ini disebabkan pihak perbadanan tidak mahu ia mencemarkan keindahan kawasan berkenaan.
"Tetapi, dengan teknologi waterless ini, kami berjaya melepasi standard yang ditetapkan dengan syarat mendapat kelulusan daripada pemilik kawasan seperti Jabatan Imigresen dan sebagainya," kata Kamal yang membuka premis Waterless Car Spa di Presint 9, Putrajaya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: