Monday, December 2, 2013

Elemen kejutan penuh impak


ROSNAN wajar dipuji kerana menampilkan lakonan yang mantap sebagai Anak Raja Gondang.


ADA debaran jantung yang tiba-tiba menggila saat teater Makyung Kesaktian Anak Raja Gondang (MKARG) dipersembahkan pada malam prebiu di Panggung Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur.
Terbuai dalam sentimen ritual, tari dan drama, makyung kali ini dipersembahkan dengan cara lebih moden. Namun begitu, elemen tradisional masih melatari persembahan MKARG yang dibintangi oleh pengiat teater tersohor, Rosnan Rahman bersama dua aktres hebat Datin Sofea Jane dan Vanida Imran.
Pengarah pementasan itu, Fatimah Abdullah, menyuntik kelainan apabila menjadikan MKARG sebuah teater moden supaya ia menjadi tarikan kepada penonton khususnya golongan muda.
Tidak hanya dimodenkan, Fatimah juga menyelitkan unsur-unsur kejutan dalam teater yang berlangsung selama tiga jam itu.
“Unsur-unsur tradisonal itu saya tidak tinggalkan. Dan saya juga tidak menjadikan teater ini terlalu moden dan menjolok mata. Masih boleh diterima oleh pengiat seni tempatan.
“Mengenai unsur-unsur kejutan pula, sengaja saya selitkan seperti yang diinginkan oleh Rosnan dalam teater ini. Secara keseluruhan saya cukup berpuas hati dengan persembahan setiap pelakon pada malam ini.
“Cuma dari segi masa, mungkin saya akan pendekkan dan perbaiki beberapa bahagian. Memang teater MKARG ini sepatutnya berlangsung selama dua jam. Namun, disebabkan ada beberapa bahagian muzik dan tarian yang panjang ia meleret sehingga tiga jam,” tutur Fatimah yang mendedahkan bakal bersara daripada pengarahan teater makyung selepas ini dan menyerahkan tanggungjawab tersebut kepada pelapis baharu.
Derai tawa
Pentas panggung teater MKARG dimulakan tepat pada pukul 9 malam Jumaat lalu dengan alunan muzik dan tarian mengadap rebab oleh Rosnan yang membawa peranan sebagai Anak Raja Gondang.
Suasana yang asyik itu tiba-tiba bertukar menjadi derai tawa apabila Sabri Yunus muncul di atas pentas.
Lakonan yang tidak perlu dipertikaikan, dialog-dialog improvisasi (secara tiba-tiba) yang dilontarkan Sabri juga cukup melucukan. Sehinggakan ada bait-bait dialog yang tidak difahami Rosnan yang berasal dari Kedah itu.
“Sabri memang suka buat kejutan. Memang gementar juga bila ada dialog Sabri yang saya tidak faham tetapi saya cuba serasikan dan meneruskan lakonan di atas pentas,” ujar Rosnan pula.
Kisah Anak Raja Gondang diteruskan apabila baginda meminta kebenaran ayahanda dan bondanya untuk mengembara ke negara orang.
Sebelum mengembara, baginda berpesan kepada bondanya, Puteri Gak Petera mengenai petanda selasih yang ditanam di dalam pasu tiang seri istana.
DALAM pengembaraannya, Anak Raja Gondang jatuh cinta dengan Puteri Bongsu.


Kata baginda, jika pohon selasih itu layu di sebelah kiri bermakna dia dalam kesusahan dan sekiranya segar, dia dalam kesenangan.
Maka, selepas itu bermulalah pengembaran Anak Raja Gondang dengan identiti yang terselindung. Baginda kemudiannya bertemu dengan tujuh orang puteri dan akhirnya telah jatuh cinta dengan Puteri Bongsu, lakonan Vanida Imran.
Malangnya, cinta kedua-duanya tidak direstui keluarga kerana Puteri Bongsu ingin dijodohkan dengan anak raja negeri lain. Akibatnya, Anak Raja Gondang yang tidak diketahui identiti itu ditangkap dan dipasung.
Kemunculan pelakon Vanida dan Sofea Jane sebagai Puteri Bongsu dan Puteri Sulung memang ditunggu-tunggu oleh para penonton.
Sikap cemburu Puteri Sulung terhadap Puteri Bongsu membuatkan penonton tertarik untuk mengetahui kesudahan hubungan Puteri Bongsu dengan Anak Raja Gondang.
Berkongsi persembahan pertamanya, Vanida menganggap teater tersebut paling mencabar pernah dipentaskannya.
“Selama saya berlakon teater, inilah pementasan paling mencabar yang pernah saya buat. Bagaimanapun, saya bersyukur mempunyai ramai guru yang mengajar dan membimbing saya terutama memantapkan dialek Kelantan dalam teater ini,” jelasnya.
Sementara itu, menurut Sofea pula, dia berasa sangat teruja menjadi sebahagian dalam teater makyung.
Begitupun, dia menganggap dirinya budak baru belajar ketika menyertai teater makyung itu.
Penggunaan kostum dan prop yang cantik juga membantu memantapkan persembahan teater MKARG.
Malangnya, penggunaan dialek Kelantan menyukarkan penonton yang tidak memahami loghat negeri tersebut.
Sari kata dalam bahasa Melayu atau Inggeris patut disediakan bagi memudahkan pemahaman penonton luar.
Teater itu membariskan pelakon terkenal tanah air yang terdiri daripada Rosnan Rahman, Vanida Imran, Datin Sofea Jane, Sabri Yunus dan Isey Fazlisham.
Pementasan di Panggung Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur itu bermula pada 29 November lalu dan bakal berakhir hari ini .

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: