• PMR: Anak petani dapat 9A Muhammad Amirul berkongsi kejayaannya mendapat 9A dalam PMR dengan ayah tercinta.

PASIR MAS - Seorang anak petani membuktikan kesusahan hidup bukan halangan untuk dia mencapai kecemerlangan 9A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan muncul sebagai pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kangkong.

Muhammad Amirul Hisham Mohamed Sabri, 15, berkata, kejayaannya itu adalah hadiah untuk ayahnya yang banyak mengorbankan masa demi memastikan dia mencapai kecemerlangan tersebut.
“Walaupun ayah sibuk dengan kerjanya bercucuk tanam namun dia tidak pernah membiarkan saya datang dan balik dari sekolah sendiri.

“Setiap hari dia mengambil dan menghantar saya ke sekolah, apabila ada kelas tambahan ayah sanggup menunggu walaupun berjam-jam, berpanas dan berhujan dengan motosikalnya,” katanya ketika ditemui di sekolah.

Turut sama meraikan kejayaan beliau ialah, Pengetua SMK Kangkong, Che Jusoh Ismail dan Penolong Kanan Pentadbiran, Norhayati Zakaria.

Menurutnya yang merupakan anak ketujuh dari 11 beradik itu, kejayaannya itu diharap dapat dijadikan semangat kepada adik-adiknya yang lain untuk turut sama mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.

Beliau yang mendapat semua A bagi subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup, Pendidikan Islam dan Arab turut melahirkan ucapan terima kasih kepada guru-guru serta rakan-rakan yang banyak membantu sepanjang pembelajaran.

Muhammad Amirul berkata, dengan pencapaian tersebut dia berharap dapat menyambung pengajian tingkatan empatnya di sekolah berasrama penuh sepertimana yang dicita-citakan semenjak awal persekolahan menengah dulu.

Sementara itu, ayahnya, Mohamed Sabri Yok, 56, berkata, kejayaan Muhammad Amirul adalah hadiah untuknya yang sangat bermakna.

“Lebih-lebih lagi dia lah anak pertama dalam keluarga kami yang mendapat 9A dan ia sangat menggembirakan saya dan isteri.

“Terima kasih kepada guru-guru yang telah banyak memberi tunjuk ajar kepada anak saya,” katanya.