Friday, May 10, 2013

Kenangan sambut bayi atas troli



TANGISAN bayi silih berganti mengisi ruang wad 17 bilik di hospital bersalin paling terkenal di Kuala Lumpur itu. Seorang jururawat kelihatan mendukung seorang bayi yang baru lahir ke mesin penimbang sebelum menidurkannya di atas katil khas bayi.
Selama lima dekad lalu, suasana dan emosi di wad bersalin Hospital Kuala Lumpur (HKL) ini hampir tidak berubah walaupun ia kini menggunakan peralatan berteknologi terbaharu.
Wad itu juga dikenali sebagai Hospital Bersalin dan diletakkan di bawah Jabatan Obstetrik & Ginekologi HKL.
Sebagai antara hospital bersalin yang terbesar dan tersibuk di dunia, sebanyak lebih 916,000 bayi telah dilahirkan di sini sejak ia dibuka secara rasmi pada 18 Januari 1963. Segala pahit manis dan suka duka yang terkait dengan hospital itu masih boleh didengar hingga ke hari ini.
Biarpun ada cerita kurang enak tentang perkhidmatan dan layanan kakitangannya, ia tidak mencerminkan realiti di sebalik dinding hospital tersebut.
Seorang ibu, Azlina Jaafar, 39, misalnya, mempercayai servis hospital bersalin HKL. Dia melahirkan anak pertama pada tahun 1998 di HKL tetapi bayinya itu meninggal dunia ketika berusia lima bulan dalam kandungan. Ironinya, empat lagi anak Azlina yang lain lahir di wad yang sama.
Suami Azlina, Khairozzam Tumiran, 39, memberitahu, dia dapat melihat perubahan ketara dari segi infrastruktur dan perkhidmatan di wad tersebut.
"Keselesaan dan kecekapan kakitangan mengendalikan proses sebelum, ketika dan selepas kelahiran membuatkan saya dan isteri memilih hospital ini," ujar Khairozzam yang teruja menyambut cahaya mata kelimanya pada 15 Januari lalu yang dilahirkan menerusi pembedahan.
Seorang doktor yang bertugas di HKL, Dr. Juani Hayyan juga memilih hospital bersalin itu semasa melahirkan anak pertamanya. Kemunculan hospital swasta bertaraf lima bintang tidak menggugat keyakinan Juani terhadap perkhidmatan ibu dan bayi di HKL.

KIRI: Kesabaran dan kepakaran yang seiring perlu dimiliki kakitangan hospital bersalin.


Jururawat menjerit
Sememangnya ada dakwaan bahawa layanan oleh jururawat bertugas kurang memuaskan. Kisah ibu baru bersalin dimarahi malah diherdik kakitangan wad berkenaan pernah menjadi topik perbualan hangat. Tetapi sejauh manakah kebenaran cerita tersebut?
Ketua Jururawat, Rani Alagappan, 56, yang telah berkhidmat selama 21 tahun di wad tersebut menjelaskan, petugas tidak berniat untuk memarahi pesakit. Ia mungkin berlaku mengikut situasi tetapi bukan niat mereka untuk berbuat demikian.
"Kerja kami ialah untuk menyelamatkan dua nyawa sekali gus iaitu ibu dan bayi. Ada ketikanya ibu-ibu terlalu letih dan mengantuk untuk melahirkan bayi dan situasi ini sangat berbahaya kepada mereka berdua.
"Kami meninggikan suara agar ibu-ibu begini kembali sedar dan menaikkan semangat mereka.
"Jika ia mengecilkan hati mereka sekali pun, kami tidak ralat kerana pada akhirnya ia untuk kebaikan ibu dan bayi terbabit," jelas Rani yang menambah, suntikan epidural juga kini ditawarkan di wad itu bagi mengurangkan kesakitan bersalin.
Mengimbas situasi hospital bersalin HKL pada tahun 1990-an, Rani menyatakan ia sentiasa sibuk ditambah pula dengan kekangan bilangan kakitangan. Kekurangan bilik bersalin memaksa jururawat menyambut bayi di atas troli di koridor hospital.
Bagaimanapun, ruang kecil untuk menampung bilangan pesakit yang ramai tidak pernah membuatkan kakitangan di situ mengeluh. Mereka bersengkang mata dan ada masanya terpaksa mengorbankan waktu rehat.
"Pada waktu dahulu, kami hanya mempunyai pakar bedah dan kebanyakan kelahiran normal disambut jururawat yang bertauliah. Doktor meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada kami.
"Ibu yang bersalin normal ditempatkan di wad berisiko rendah dan ia dikendalikan bidan berdaftar. Kes-kes berisiko tinggi pula diletakkan di bangunan utama hospital bersalin. Namun hari ini tempat berisiko rendah telah ditutup dan semua kelahiran dilakukan di bangunan utama.
"Selama bekerja di sini, saya masih ingat kes seorang ibu yang sakit hendak bersalin selama dua hari. Kami terpaksa pergi ke rumahnya tetapi bayinya tidak dapat diselamatkan.
"Selepas itu, si ibu pula meninggal dunia," singkap Rani yang ingin mengingatkan masyarakat bahawa emosi jururawat juga terganggu sekiranya proses kelahiran tidak berjalan lancar.

JUANI (kiri) bersama suaminya gembira menyambut kelahiran cahaya mata sulung mereka.


Bayi luar nikah
Menyentuh soal warga asing yang bersalin di HKL, penyelia jururawat, Looi Siew Cheng, 55, berkata pada masa ini, kira-kira 25 peratus pelanggan warga asing datang dari Myanmar. Trend tersebut mengubah dominasi warga asing Indonesia pada tahun 1990-an.
Bagi memastikan kelancaran komunikasi semasa proses kelahiran, pihak hospital menyediakan tiga orang penterjemah bahasa Myanmar. Selain wad bersalin, perterjemah terbabit turut bertugas di beberapa jabatan lain di HKL.
Sementara itu, sekiranya hospital lain khuatir untuk menerima gadis bawah umur yang hamil anak luar nikah, hospital bersalin HKL tidak pernah menolaknya.
"Kami mempunyai klinik khas bagi remaja bawah umur. Kami membantu golongan sebegini atas dasar perubatan. Mengadili atau menghukum kesilapan mereka tidak termasuk dalam konteks profesionalisme kami," ujar Siew Cheng.
Apabila wujudnya kes kelahiran seperti itu, tambah Siew Cheng, secara tidak langsung ia menarik perhatian orang awam khususnya pasangan suami isteri yang tidak dikurniakan zuriat.
Kata Siew Cheng: "Kadang-kadang ada kes pesakit yang lari selepas melahirkan anak. Jadi ada sesetengah individu beranggapan kami mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas bayi yang dilahirkan tanpa kerelaan ibu-ibu ini.
"Kami tidak boleh memberikan bayi-bayi itu kepada mereka yang berhajat untuk mengambil anak angkat. Segalanya perlu dilakukan melalui prosedur yang betul.
"Disebabkan itu, kami membentuk hubungan bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan beberapa organisasi berkaitan," jelas Siew Cheng.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: