Saturday, December 22, 2012
Kereta sport empat pintu!
DALAM dunia reka bentuk kenderaan sekarang, terdapat gayaan baharu yang dikenali sebagai coupé. Sebelum ini, ia merujuk kepada kereta dua pintu dengan bentuk sporty tetapi mempunyai but. Paling dekat dengan kita ialah Proton Putra, Hyundai Coupé atau Kia Forte Koup.
Kereta berbentuk begitu banyak ditawarkan di pasaran Amerika Syarikat (AS). Harus tahu, Honda Accord mempunyai versi coupé di sana.
Kini, coupé telah didefinisikan semula dan tidak terhad kepada kereta dua pintu sahaja. Contoh coupé generasi baharu ialah Mercedes CLS, Volkswagen Passat CC dan Hyundai Sonata.
Identiti coupé boleh dilihat pada bentuk bumbung yang rendah dan menariknya mempunyai empat pintu. Senang kata, coupé generasi baharu ialah kereta penumpang dengan bumbung yang rendah dan gayaan sleek.
Lebih menarik, Hyundai Sonata misalnya mempunyai saiz dalaman yang luas dengan kelegaan kepala selesa, walaupun dari luar nampak seperti sempit.
Rekaan tersebut dicapai melalui manipulasi perkadaran (proportion) yang dilakukan oleh perekanya. Arus reka bentuk masa kini juga berubah apabila banyak kereta menggunakan konsep kotak 2.5 berbanding kotak tiga.
Kotak pertama merujuk kepada bonet depan. Kotak kedua merujuk kepada ruang pemandu dan penumpang, manakala kotak ketiga ialah but. Dari segi visual, kereta moden nampak seperti mempunyai but yang pendek dan ruang sempit.
Hakikatnya melalui kaedah kotak 2.5, but belakang ditarik ke bahagian penumpang belakang. Sebab itu yang nampak pada mata kasar hanyalah suku daripada saiz sebenar but. Jika dibuka, ruangnya jauh terperosok ke dalam.
Menurut laporan agensi berita Newspress, BMW mengeksploitasi gayaan coupé tersebut pada model baharunya, M6 Gran Coupé. Model tersebut nampak begitu sleek seperti peluru. M6 Gran Coupé adalah varian ketiga dalam famili M6.
Model itu membawa jenama prestasi M yang dipakejkan dengan ciri-ciri mewah dan penampilan estatik. Bahagian hadapan M6 Gran Coupé didominasi oleh corong masukan udara yang besar, lampu utama LED adaptive dan gril krom M yang direka khas untuk model itu.
Signatur jenama M
Arca roda yang mengembang pula menunjukkan saiz lebar spesifik untuk model M6 Gran Coupé. Cermin sisi aerodinamik, rim aloi M bersaiz 20 inci dan ekzos berkembar pula adalah signatur jenama M.
Pada bahagian apron belakang terdapat peresap (diffuser) yang diperbuat daripada gentian kaca. Ia diperkukuhkan dengan plastik (CFRP) yang mengoptimumkan aliran udara pada bahagian bawah kereta.
Menariknya, material yang kuat itu turut digunakan pada bahagian bumbung. Struktur gentian tersebut boleh dilihat dengan jelas. Ia nyata menarik dan nampak agresif.
Pada bahagian kabin, ruangnya diisi oleh tempat duduk pemandu dan penumpang M Sport dengan balutan kulit Merino. Kerusi belakang nampak seperti khusus untuk dua penumpang sahaja. Walaupun model itu adalah sporty, namun penyandarnya boleh direbahkan mengikut format 40:60 seterusnya memberi ruang bonet tambahan daripada 460 liter kepada 1,265 liter.
Berada kemas di dalam bonet hadapan yang panjang ialah enjin V8 M TwinPower Turbo berkuasa 560hp.
Enjin bersesaran 4,395cc tersebut mempunyai tork setinggi 680Nm dan putaran enjin maksimum 7,200rpm. Pecutan dari sifar ke 100 kilometer sejam (km/j) hanya mengambil masa 4.2 saat dengan kelajuan maksimum 249.45km/j.
Walau bagaimanapun, kelajuan tersebut bukanlah prestasi sebenar memandangkan ia disekat melalui kawalan elektronik.
Bertanggungjawab dalam mengalih kuasa ke atas jalan ialah transmisi M Double Clutch dengan DRIVELOGIC. Sistem pengurusan elektronik transmisi tersebut memastikan seleksi gear yang betul untuk traksi optimum.
Selain itu, pemandu disediakan dengan sistem Launch Control untuk pecutan maksimum, Low Speed Assistance untuk lebih keselesaan dan Auto Start-Stop untuk menambah kecekapan penggunaan bahan api.
Bagi pemanduan dan pengendalian berkesan terutama ketika pecutan selepas keluar selekoh, dalam keadaan jalan dan cuaca yang mencabar, sistem Active M Differential pada gandar belakang akan membahagikan kuasa di antara roda-roda untuk mendapatkan cengkaman yang maksimum.
Limited Slip Differential (LSD) multi-disc yang dikawal secara elektronik pula sama-sama bekerja dengan sistem Dynamic Stability Control (DSC) dalam membahagikan pacuan kuasa di antara roda kanan dan kiri belakang dengan pantas dan tepat mengikut keadaan situasi pemanduan.
Untuk menghentikan kereta ini, BMW memberi opsyen kepada pembeli brek seramik gentian M. Diperbuat daripada gentian kaca kompaun seramik, cakera tersebut lebih tahan terhadap suhu panas, ringan dan tahan lama.
Ciri-ciri lain pada M6 Gran Coupé ialah Head-up Display dan Park Distance Control. Opsyen berasingan yang ditawarkan ialah kamera undur, Bantuan Lampu Puncak, Info Had Kelajuan, Lane Departure Warning, Surround View dan BMW Night Vision dengan pengecaman pejalan kaki.
Lebih menarik, pengguna boleh menyambung telefon pintar mereka kepada kereta dan menggunakan aplikasi berasaskan Internet. Apabila dipasarkan pada Mei tahun depan, harga yang ditawarkan bermula dari €f7,490 atau kira-kira RM485,000.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: