Monday, December 31, 2012

Jengah Korea, Jepun

LUAS PASARAN...Mazwan bersama produk kopi Hang Tuah yang bakal memasuki pasaran Korea, Jepun  dan Timur Tengah.
LUAS PASARAN...Mazwan bersama produk kopi Hang Tuah yang bakal memasuki pasaran Korea, Jepun dan Timur Tengah.
SELEPAS berjaya menembusi pasaran negara maju seperti Hong Kong dan Australia, Syarikat Hang Tuah Sdn Bhd selaku pengeluar kopi jenama Hang Tuah sejak 1958 mahu mengintai pasaran Korea, Jepun dan Timur Tengah dalam tempoh terdekat.
Penerokaan pasaran baru itu dijangka mengukuhkan kedudukan jenama kopi ‘O’ Hang Tuah yang sebelum ini sudah pun menapak di Brunei, Indonesia, Thailand, China, Vietnam, Singapura, United Kingdom dan Ireland selepas 54 tahun berada di pasaran tempatan.

Pengurus Besarnya, Mazwan Noor berkata, pihaknya kini memberi tumpuan pada pasaran eksport kerana kopi ‘O’ Hang Tuah sudah mendapat tempat di kebanyakan pasar raya tempatan antaranya Sunshine, Econsave, Pacific, Jusco, Penama, Mydin, Tesco dan Carrefour.
Katanya, kekuatan yang ada pada jenama kopi Hang Tuah membolehkan syarikat berada di pasaran Hong Kong sejak tujuh tahun lalu selain mempunyai tempat di pasar raya Wellcome Superstore di negara berkenaan.

“Ia sekali gus membuktikan kopi Hang Tuah mempunyai kualiti diiktiraf di peringkat antarabangsa selain mematuhi etika Amalan Pengilangan Baik (GMP),” katanya ketika ditemui di kilang Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Kubang Menerong, Tasek Gelugor, Pulau Pinang, baru-baru ini.

Kopi ‘O’ Hang Tuah hanya menggunakan bahan mentah semula jadi jenis robusta dan liberika dibawa masuk dari Indonesia dan Vietnam manakala kopi ‘3 dalam 1’ menggunakan kopi Arabica dari Colombia dengan mengekalkan rasa kopi sebenar iaitu kurang manis serta pahit.
Mazwan berkata, ketika ini pihaknya menghasilkan 300 metrik tan kopi sebulan atau 800 kotak sehari dengan jualan runcit mencecah RM1 juta dan jika usaha memasuki pasaran Korea serta Jepun berjaya, syarikat menyasarkan jualan runcit meningkat kepada RM1.3 juta. Selain itu, katanya, syarikatnya juga merancang menghasilkan produk kopi ‘O’ jenama Hang Tuah sejuk sedia diminum dalam tin kerana belum ada produk seumpamanya yang menguasai pasaran ketika ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: