Friday, December 28, 2012

Buat laporan melalui internet


ORANG ramai kini lebih mudah untuk melaporkan sesuatu kes apabila PDRM memperkenalkan sistem membuat laporan dalam talian tahun depan. – Gambar hiasan.


SABAK BERNAM – Bermula tahun depan, orang ramai boleh membuat laporan polis secara dalam talian melalui portal laporan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tanpa perlu ke balai polis, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.
Beliau berkata, portal laporan dalam talian itu kini dalam peringkat akhir penyediaan, diperkenalkan oleh PDRM bagi memudahkan orang ramai membuat sebarang laporan kepada pihak berkuasa itu pada bila-bila masa sahaja.
“Ini merupakan satu lagi usaha PDRM untuk memudahkan orang ramai serta menjamin keselamatan mereka. Mereka boleh buat laporan di mana sahaja mereka berada hanya dengan menggunakan internet,” katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan Program Kesedaran Jenayah Peringkat Sabak Bernam di sini semalam.
Khalid berkata, portal itu sedang dibangunkan oleh Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) dan dijangka boleh digunakan bermula tahun depan.
Beliau berkata, beberapa perkara juga sedang diteliti termasuk menilai dari aspek perundangan dan keberkesanannya termasuk cara memastikan kesahihan laporan yang diterima.
“Kita yakin portal laporan polis dalam talian ini akan memudahkan orang ramai kerana kini majoriti masyarakat menggunakan gajet dan telefon pintar yang mempunyai capaian internet selain ia menjimatkan masa,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: