Monday, December 31, 2012

KENANGAN 2012: Kematian Tinggalkan Seribu Kenangan

PETALING JAYA: Bak kata pepatah, harimau pergi meninggalkan belangnya, manusia pergi meninggalkan nama yang akan dikenang sehingga ke akhir hayat.
Kematian lapan anak seni tanah air pada 2012 meninggalkan karya yang akan menjadi tatapan kita dan generasi akan datang.
Jumlah kematian itu mungkin tidak seramai tahun lalu tetapi kehilangan mereka begitu dirasai dan meninggalkan seribu kenangan yang tidak akan luput sampai bila-bila.
Apa yang diharapkan, segala kebaikan dan jasa baik insan-insan terpilih ini akan mengiringi mereka di alam sana. Al-Fatihah.
Kita imbas kematian artis pada tahun ini.
Berita kematian Izwan kerana jangkitan kuman pada 20 Januari lalu mengejutkan seluruh industri hiburan.
Izwan Pilus
Meninggan dunia : 20 Januari 2012 (32 tahun)
Kematian penyanyi lagu Kembali Senyum ini amat mengejutkan industri hiburan. Ketika 2012 baru membuka tirainya, kita dikejutkan dengan berita kematian Izwan pada 20 Januari lalu akibat jangkitan kuman dalam darah dan terkena virus kencing tikus yang serius.
Sebulan sebelum pemergiannya, Allahyarham bersama adiknya, penyanyi Aril (Akademi Fantasia 7) pernah dimasukkan ke Hospital Pusrawi dekat sini akibat demam panas yang berpanjangan.
Jenazah Allahyarham dibawa pulang ke kampungnya di Jalan Taman Nyalas 2, Taman Nyalas Permai, Jasin, Melaka dan dikebumikan di sana pada pagi 21 Januari lalu.
Latif Ibrahim
Meninggal: 20 Februari 2012 (60 tahun)
Penyanyi dan pelakon veteran Abdul Latif Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Latif Ibrahim meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) dekat sini akibat komplikasi pelbagai penyakit termasuk penyakit jantung.
Penyakit jantung yang dihadapi sejak 12 tahun lalu semakin serius pada tahun lepas sehingga memaksa Allahyarham dikejarkan ke IJN sebanyak tiga kali akibat serangan yang sama.
Allahyarham yang juga abang kepada penyanyi Datuk Khadijah Ibrahim cukup disayangi kerana keletah dan sikap yang lucu dan menggemari makanan.
Kematian penyanyi lagu Nora itu menimbulkan perasaan terkilan kepada keluarga kerana beliau menghembuskan nafas terakhir tiga hari sebelum sambutan hari lahir ke-60, selain tidak sempat mengerjakan umrah bersama seluruh keluarga.
Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU4, Keramat dekat sini pada 21 Februari lalu.
Latif meninggal dunia tiga hari sebelum ulang tahun kelahiran ke-60.
Ismail Haron
Meninggal: 9 April 2012 (66 tahun)
Penyanyi veteran yang mendapat jolokan Tom Jones Singapura ini meninggal dunia dalam tidur di rumah kakaknya di Jurong West, Singapura kira-kira pukul 2 petang, 9 April lalu.
Allahyarham tidak pernah berkahwin dan tinggal bersama adik-beradiknya sejak pulang dari Brisbane, Australia pada tahun 2003 selepas 28 tahun berada di negara itu.
Beliau merupakan anak keempat daripada 12 beradik.
Jenazah penyanyi lagu Delailah ini dikebumikan di Pusara Abadi 2, Jalan Bahar, Jurong, Singapura pada pukul 10 pagi 10 April lalu.
Bob Kuman
Meninggal: 3 Mei 2012 (41 tahun)
Pemilik nama sebenar Husni Mohd Rawi ini disahkan meninggal dunia pada petang 3 Mei lalu akibat komplikasi jantung, darah tinggi dan paru-paru berair di kediamannya di Kota Damansara, di sini.
Pelawak ini menghembuskan nafas terakhir di sisi isterinya, Norma Ibrahim dan beberapa kenalan rapat.
Kesihatan Allahyarham dilaporkan mula terganggu selepas terjatuh ketika menjalani penggambaran drama pada 2010.
Terdahulu, Bob pada 21 April lalu kesal apabila ada pihak menyebarkan fitnah mengatakan dia telah meninggal dunia sehingga menyebabkan berlaku kekeliruan di kalangan masyarakat.
Sam D’lloyd
Meninggal: 9 Jun 2012 (64 tahun)
Vokalis kumpulan terkenal era tahun 70-an iaitu D’lloyd, Syamsuar Hasyim atau lebih dikenali sebagai Sam menghembuskan nafas terakhir pada pukul 7.15 pagi, 9 Jun lalu akibat penyakit jantung dan kanser paru-paru yang dihadapinya sebelum ini.
Jenazahnya dikebumikan di Tanah Kusir, Jakarta.
Ketika hayatnya, Allahyarham dan D’lloyd begitu ‘digilai’ bukan sahaja di Indonesia malah Malaysia, Singapura dan Brunei.
Alunan suara mendayu Allahyarham dalam lagu-lagu antaranya Keagungan Tuhan, Tak Mungkin, Oh Di Mana dan Semalam di Malaysia akan terus dikenang selamanya.
Sam meninggal dunia akibat penyakit jantung dan kanser paru-paru yang dihadapinya sebelum ini.
Osman Kering
Meninggal: 29 Jun 2012 (58 tahun)
Pelakon dan pelawak veteran ini meninggal dunia di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) Cheras, dekat sini kira-kira pukul 3.45 petang, 29 Jun lalu akibat kegagalan fungsi otak.
Terdahulu, Allahyarham mengalami batuk berdarah di rumahnya di Bandar Sri Permaisuri, Cheras pada 11 Jun lalu.
Terdahulu, terdapat khabar angin berita kematian Allahyarham tetapi pelakon itu hanya dimasukkan ke Unit Penjagaan Rapi (ICU) Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) kerana berada dalam keadaan kritikal dan bergantung pada alat bantuan pernafasan di hospital berkenaan.
Allahyarham yang berasal dari Bachok, Kelantan mula menceburi bidang lakonan secara serius selepas dinobatkan naib juara pertandingan Bakat TV di Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada 1979.
Pada awal pembabitannya, Allahyarham menggunakan nama Osman Kassim tetapi kurang dikenali ramai.
Nama jolokan Osman Kering yang diberikan secara spontan oleh pelawak Mek Habsah ketika mereka mengadakan persembahan pentas pada pertengahan 1980-an, terus melekat dan membawa tuah kepadanya sehingga kekal digunakan ke akhir hayatnya.
Osman meninggal dunia akibat kegagalan fungsi otak.
Datuk Ismail Hutson
Meninggal: 21 Julai 2012 (73 tahun)
Datuk Ismail Hutson atau nama sebenarnya Ismail Omar menghembuskan nafas terakhir pada jam 1.13 pagi 21 Julai lalu akibat komplikasi penyakit jantung di Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya.
Ismail dimasukkan ke Unit Rawatan Kritikal (CCU) pusat perubatan itu sejak Selasa lalu selepas 10 hari mengalami demam panas yang teruk.
Allahyarham yang juga Presiden Persatuan Artis Veteran meninggalkan dua balu, Hafidzah Khasbullah dan Zaiton Osman serta tujuh orang anak.
Jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Kota Damansara, Seksyen 9 dekat sini pada hari yang sama.
Berpengalaman hampir 20 tahun dalam bidang lakonan, filem terakhirnya adalah Mr Cinderella pada 2003.
Raja Hamidah
Meninggal: 12 September 2012 (80 tahun)
Seniwati veteran ini menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Kampung Klang Gate Baru, dekat sini pada pukul 7.05 malam 12 September lalu, selepas tidak sedarkan diri dipercayai akibat kesan penyakit kanser dihidapinya.
Anak seni yang mesra disapa Mak Lenggang ini disemadikan di Tanah Perkuburan Klang Gate Hulu Kelang pada 13 September lalu.
Balu kepada seniman serta pengarah filem 1940-an hingga 1980-an, Allahyarham Salleh Ghani itu menceburi bidang lakonan pada 1948 melalui filem Kampung Sentosa arahan B Reaves E Elliot terbitan Sound Master Of New York Ins.
Selain berlakon, Raja Hamidah juga pernah menjadi penari dan penyanyi latar di Shaw Brothers serta pemimpin kumpulan muzik Seni Wanita.
Hasil perkahwinannya dengan Salleh Ghani pada 1955, pasangan itu dikurniakan 12 anak termasuklah pengarang di akhbar Harian Metro, Adam Salleh serta 24 cucu.
Jenazah J. Kamisah dikebumikan di Pusara Aman Tanah Perkuburan Islam, Choa Chu Kang, Singapura pada 21 November lalu.
J. Kamisah
Meninggal: 21 November 2012 (64 tahun)
Penyanyi era 60-an ini meninggal dunia kira-kira pada pukul 1.20 pagi, 21 November lalu kerana komplikasi pelbagai penyakit termasuk jantung.
Menurut anak angkatnya Rahimah Rahim, 41, Allahyarham yang juga bekas anggota kugiran The Wisma, menghembuskan nafas terakhir di kediaman keluarganya di Bukit Panjang, Singapura.
Allahyarham yang popular menerusi lagu Jelingan Manja meninggalkan suami, Mohd Kadar Sultan dan tiga anak yang berusia di antara 36 hingga 43 tahun.
Jenazahnya dikebumikan di Pusara Aman Tanah Perkuburan Islam, Choa Chu Kang, Singapura sebelum solat Zuhur pada hari yang sama.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: