Thursday, December 27, 2012

Noraniza nafi sara suami

NORANIZA berhasrat untuk lebih memberikan tumpuan kepada rumah tangga dan aktiviti keagamaan pada masa depan.


SETELAH tiga tahun menjalani kehidupan sebagai seorang ibu tunggal, penyanyi Noraniza Idris akhirnya telah mendirikan rumah tangga dengan seorang bilal yang berasal dari Singapura, Jeffri Hudi, 53, pada 29 September 2011.
Lebih setahun menjalani kehidupan bahagia tanpa sebarang kontroversi, tiba-tiba ada khabar angin yang mendakwa peranan mencari rezeki telah digalas oleh Noraniza kerana suaminya didakwa tidak bekerja.
Bagaimanapun, penyanyi berkenaan yang ditemui sewaktu majlis pelancaran pertandingan tarian Akar Kita Zapin 2012 di Panggung Bandaraya DBKL, Kuala Lumpur kelihatan tenang apabila diajukan pertanyaan mengenai cerita tersebut.
"Sepanjang berumah tangga dengan bekas suami dahulu sudah bermacam-macam cerita yang ditimbulkan mengenai perkahwinan saya. Jadi, saya tidak terkejut sekiranya masih ada yang memperkatakan tentang kehidupan rumah tangga saya.
"Mungkin cerita sebegini timbul apabila orang melihat saya yang lebih banyak menonjol, tetapi hakikatnya saya tidaklah menyara keluarga seperti yang diperkatakan sesetengah pihak," ujar penyanyi berusia 44 tahun itu.
Menurut Noraniza, buat masa ini suaminya menjalani perniagaan sendiri iaitu menjadi pembekal barang-barang runcit, selain menjadi bilal bebas di sebuah masjid di Seri Kembangan, Selangor.
Ujarnya, memandangkan suaminya merupakan seorang warganegara Singapura, mereka juga kini sedang berusaha membuat permohonan agar Jeffri mendapat kerakyatan Malaysia supaya lebih mudah menjalankan segala urusan di sini.
"Sudah tentu orang tidak melihat apa yang suami saya telah lakukan kerana cerita mengenai kegiatannya tidak dikongsikan memandangkan dia bukanlah seorang artis seperti saya.
"Lagipun, saya tidak kisah apa yang orang hendak kata mengenai rumah tangga kami. Lebih penting saya rasa lebih gembira dan bahagia dengan kehidupan sekarang," jelasnya.
Pada masa yang sama, Noraniza meluahkan rasa syukurnya kerana usaha yang dilakukan untuk terus memperjuangkan etnik kreatif turut mendapat sokongan suami.
Ujarnya, biarpun suaminya itu merupakan seorang bilal, tetapi dia beruntung kerana mendapat restu suami dalam melakukan pekerjaan sekarang dan menganggap ia merupakan perkara yang paling penting sekiranya mahu berjaya.
"Walaupun suami merestui apa yang saya lakukan sekarang ini, dia juga ada meminta supaya saya kurangkan kegiatan seni. Namun begitu, saya meminta kepadanya supaya memberi sedikit lagi masa untuk mengejar impian saya," ujarnya.
Konsert
NORANIZA mengakui tidak terkejut mendengar pelbagai cerita negatif tentang suaminya ini.


Bercerita dengan lebih lanjut mengenai impiannya itu, Noraniza meluahkan sepanjang 15 tahun memperjuangkan irama etnik kreatif, dia sebenarnya mempunyai impian tersendiri.
Menurutnya, sejak tahun 1997 lagi dia sudah mengimpikan untuk mengadakan sebuah konsert secara besar-besaran, namun sentiasa berhadapan dengan banyak halangan.
"Itu merupakan impian saya yang paling tinggi sepanjang bergelar penyanyi. Seboleh-bolehnya kalau dapat mengadakan satu konsert sahaja pun ia sudah memberi kepuasan kepada saya.
"Lagipun saya pernah memberitahu kepada suami sekiranya impian saya ini terlaksana, barulah saya akan terus mengurangkan aktiviti seni dan memberikan tumpuan kepada rumah tangga dan aktiviti keagamaan," jelasnya lagi.
Ketika ditanya adakah dia akan terus bersara daripada bidang seni selepas impiannya itu terlaksana, penyanyi berkenaan menyatakan dia tidak akan bersara sepenuhnya.
Sebaliknya, dia mahu mengurangkan aktiviti nyanyian dan lebih banyak melakukan kerja-kerja di belakang tabir. Sekiranya ingin menyanyi, dia akan mendedangkan lagu-lagu yang berunsur keagamaan.
"Saya sudah merancang untuk menganjurkan sebuah konsert besar-besaran yang dikenali sebagai Konsert Masyhur 1Malaysia pada bulan September 2013 sempena hari pembentukan Malaysia.
"Kalau diikutkan memang masa yang ada untuk merealisasikannya agak singkat, namun saya tetap yakin ia akan berjaya dan berharap mendapat sepenuh sokongan daripada semua pihak serta kerajaan," ujarnya.
Risau
Sebagai seorang penyanyi yang begitu dikenali kerana bergiat aktif memperjuangkan irama etnik kreatif, Noraniza meluahkan kerisauannya terhadap nasib dan masa depan irama berkenaan yang semakin terpinggir.
Ujarnya, situasi berkenaan dapat dilihat apabila lagu-lagu irama sedemikian kurang mendapat tempat di stesen radio popular dan semasa acara Anugerah Industri Muzik ke-19 (AIM 19) yang berlangsung pada bulan lalu.
PERJUANGAN seni. Noraniza kini mengambil inisiatif dengan menubuhkan sebuah kumpulan yang dikenali sebagai Gagasan Anak Merdeka.


"Secara jujurnya saya memang agak terkejut apabila nama saya seorang sahaja yang tercalon dalam Top 5 untuk kategori Lagu Pop Etnik pada AIM 19 baru-baru ini.
"Jadi ini membuktikan yang industri nyanyian di Malaysia sudah ketandusan penyanyi yang aktif menyanyikan lagu-lagu irama etnik kreatif dan pastinya ia memang sangat merisaukan saya," ujarnya.
Dalam usaha mengatasi masalah tersebut, Noraniza telah mengambil inisiatif dengan menubuhkan sebuah kumpulan yang dikenali sebagai Gagasan Anak Merdeka.
Ujarnya, kumpulan tersebut ditubuhkan sebagai langkah untuk mencungkil bakat-bakat baharu sebagai penyanyi dan komposer lagu-lagu irama etnik kreatif yang terdiri daripada golongan belia.
"Setakat ini saya sudah mengenal pasti beberapa individu yang boleh diketengahkan, antaranya Dr. Mohammad Ihab Ismail yang berkebolehan menyanyi dan mencipta lagu etnik kreatif serta diangkat sebagai Ikon Masyhur 1Malaysia.
"Mengenai penciptaan lagu tidak dinafikan memang ramai anggota kumpulan Gagasan Anak Merdeka yang memiliki kebolehan, cuma mereka tiada keyakinan untuk mengetengahkan lagu ciptaan mereka itu," jelasnya.
Menurut Noraniza, sebagai pengasas kumpulan berkenaan dia akan menilai setiap lagu-lagu yang dihasilkan oleh setiap ahli dan menyasarkan supaya ia akan dapat dipertandingkan pada AIM yang akan datang.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: