Sunday, December 16, 2012

Kebahagiaan yang dicari

Kebahagiaan itu hanya akan dapat dicapai dengan jalan iktikad yang benar, yakin, iman dan agama. - Gambar hiasan
SETIAP manusia yang hidup di dunia ini inginkan kebahagiaan. Pelbagai cara manusia mencari dan ingin mendapatkan kebahagiaan. Namun, kebahagiaan tidak juga muncul dalam hati dan dirinya. Kebahagiaan yang dicari di dunia ini tidak juga dapat dirasai dan kecapi. Sebenarnya kebahagiaan adalah milik Allah SWT, hanya Dia yang Maha Berkuasa untuk memberi nikmat itu kepada hamba-Nya.
Perjalanan hidup ini memberikan berbagai-bagai pelajaran kepada kita untuk dijadikan pengalaman. Bagaimanapun, kebanyakan orang dilamun keluh kesah, gelisah, tidak tenteram, kesempitan dan kegoncangan batin, diri berasa sepi, hidup kosong dan diri terasa tidak mempunyai apa-apa.
Tidak dapat dinafikan, umat Islam masa kini banyak mengalami gejala gangguan emosi dan penyakit rohani sehingga menimbulkan keresahan dan kegelisahan dalam hidup.
Akibatnya, fizikal atau jasmani manusia mengalami pelbagai seksaan dan penderitaan jiwa. Penyakit ini boleh membawa kepada keresahan hidup manusia dan jiwa tidak tenteram dan bahagia.
Mereka ini adalah di kalangan orang yang tidak mempunyai nikmat iman dan keyakinan hidup. Mereka tidak ada rasa dan tidak ceria, tawar, kosong walaupun mereka berada di kelilingi oleh kelazatan dan kemewahan. Mereka sentiasa mencari kebahagiaan, namun tidak dapat mengecap apa itu nikmat kebahagiaan.
Tokoh ilmuwan Barat, James F. Clark juga pernah mengakui yang menurutnya, di bawah naungan Yang Maha Pelindung, jiwa dapat beristirehat dengan tenang dan tenteram. Sementara menurut Gioacchino Rossini, jiwa yang menderita biasanya disebabkan oleh kesombongan sendiri. Ini disebabkan oleh akhlak yang tidak baik dalam diri seseorang.
Imam Al-Ghazali menyatakan, tujuan untuk memperbaiki akhlak adalah untuk membersihkan kalbu (jiwa) daripada kotoran-kotoran hawa nafsu menjadikan amanah hingga ia jernih bagaikan cermin yang dapat menerima cahaya Tuhan. Kalau seseorang itu tidak mengetahui jiwanya sendiri yang paling dekat pada dirinya, apa gunanya dia menuntut berbagai-bagai ilmu pengetahuan itu.
Kebahagiaan yang dicari banyak terletak kepada jiwa seseorang. Jiwa orang yang beriman dan bertakwa akan mudah dan merasa nikmat kebahagiaan. Manakala jiwa yang kotor sukar untuk merasa nikmat kebahagiaan. (rujuk asy-Syams: 7-10)
Begitulah dijelaskan, kebahagiaan yang dicari terletak kepada ketakwaan dan kesucian jiwa sebagai kunci kepada kebahagiaan. Sebagai contoh pada zaman dahulu, kaum Samud telah mendustakan rasulnya, kaum ini telah melampaui batas dan berlaku zalim. Akhirnya, Allah SWT telah membinasakan kaum ini kerana dosanya dengan timbusan tanah. Peringatan ini sewajarnya menjadi peringatan kepada kita semua.
Sebagai hamba-Nya, kita seharusnya reda dengan apa yang ada pada kita. Selain itu, kita berusaha untuk mendapatkan apa yang dicita-citakan dalam hidup.
Kebahagiaan yang kita cari tak semestinya kita peroleh. Namun, jika kita bersyukur dan menerima seadanya kita akan merasa nikmat kebahagiaan itu. Selain itu, renungi kehidupan orang yang lebih susah dan tidak bernasib baik, pasti kita akan berasa kita masih lagi bahagia daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: