Tuesday, November 1, 2011

YBUDR beri bantuan


Zainal Abidin Omar melihat kawasan tapak rumah Chong Koon LIn yang musnah dalam satu kebakaran sebelum dibantu oleh YBUDR untuk membina rumah baru.


TIADA kata yang mampu diluahkan selain rasa syukur di atas bantuan yang diterima. Musibah yang disangka pengakhiran kisah sebuah kehidupan, rupanya ujian Tuhan sebelum diberikan nikmat.

Begitulah keadaan yang melanda beberapa penerima bantuan Projek Infra Bina Upaya di bawah Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR).

Bagi Robini Don, 83, Chong Koon Lin, 69 dan Jamilah Haji Malek, 80-an dugaan yang dilalui amat perit untuk dilalui mereka.

Bagaimanapun, atas rasa prihatin Kerajaan Negeri Perak menerusi agensinya YBUDR, penderitaan mereka berjaya diatasi.

Robini yang menetap sendirian di Kampung Sungai Rapat kini mampu menarik nafas lega kerana keadaan rumah kayu dua tingkatnya yang rosak akibat ribut berjaya dibaik pulih.

"Pada awalnya mak cik sangka, tiada harapan lagi untuk mak cik meneruskan kehidupan selepas musnah tempat berteduh ini.

"Mujurlah, keperihatian Kerajaan Negeri memberikan pertolongan membaiki rumah ini, mengubah segalanya," katanya.

Dia berkata demikian ketika dikunjungi Ketua Eksekutif YBUDR, Datuk Zainal Abidin Omar dalam siri lawatan menyelami kehidupan para penerima bantuan rumah dan baik pulih rumah, baru-baru ini.

Dalam siri lawatan itu, Zainal meninjau kehidupan para penerima selepas diberi bantuan, sama ada kehidupan mereka lebih baik ataupun sebaliknya.

Lawatan seterusnya, memberikan keinsafan kepada mata yang melihat. Seorang wanita gigih dan hidup sendirian, Koon Lin, tinggal sehelai sepinggang apabila rumah pusaka keluarganya musnah dalam sekelip mata akibat dijilat api.

Mengimbau detik kejadian yang berlaku ketika mangsa tiada di rumah kerana bekerja mengutip kotak dan barangan terbuang demi menyara kehidupan.

"Ketika itu, saya baru sahaja keluar dari rumah dan mengayuh basikal ke pasar Gunung Rapat, yang tidak jauh dari rumah. Tiba-tiba saya dikejutkan oleh jiran yang datang ke pasar itu, memaklumkan rumah saya terbakar," katanya dalam nada sayu.

Bagaimanapun, kesedihannya bertukar terharu apabila menerima kunjungan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir di tapak rumahnya.

"Saya sangat berterima kasih kerana Yang Amat Berhormat sudi berkunjung ke sini, malahan meluluskan peruntukan untuk membina sebuah rumah kepada saya menerusi YBUDR," katanya lagi.

Katanya, hanya Tuhan sahaja dapat membalas kebaikan beliau kerana sanggup membantu tidak mengira kaum dan keturunan.

Koon Lin kini menumpang teduh di rumah jirannya sementara menantikan rumah baru ihsan dari YBUDR siap dalam tempoh terdekat.

Seorang lagi penerima baik pulih rumah, ibu tunggal yang lumpuh, Jamilah, tinggal bersama dua anaknya yang mengalami sakit kencing manis manakala seorang lagi berpenyakit mental.

Rumah yang terletak di Kampung Datuk Ahmad Said Tambahan 2 itu sememangnya kelihatan daif.

Ditambah dengan masalah kesihatan Jamilah, tidak mungkin dia terdaya untuk mencari bantuan membaik pulih rumahnya.

Atas rasa prihatin YBUDR, keluarga miskin ini dipertimbangkan untuk mendapat bantuan baik pulih rumah.

"Jika hujan lebat, air dari sungai berdekatan, sudah pasti naik sehingga ke paras pinggang dan inilah keadaan yang berlaku sejak beberapa tahun lalu sehingga mak cik terpaksa meminta tolong orang membina benteng di luar pintu masuk," katanya sedih.

Namun dia amat terharu apabila dimaklumkan bahawa YBUDR meluluskan peruntukan membaikpulih rumah meliputi atap, lantai dan dinding serta tandas di luar rumah juga dibina di dalam rumah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: