Wednesday, December 15, 2010

SOFAZR Angkat Mohd Atlas

Pada sidang media pelancaran album Sofazr semalam, nama Mohd Atlas menjadi persoalan yang bermain di kepala rakan media yang hadir. Masakan tidak, nama itu diangkat menjadi sebahagian judul album, Maaf Dari Hati Mohd Atlas. Nama itu juga disebut-sebut sebagai tulang belakang yang banyak membantu karier Sofazr, malah lirik dan lagu sepenuhnya album ini juga oleh Mohd Atlas. Siapa Mohd Atlas sebenarnya?

Setelah puas berteka teki akhirnya Zimi (gitar kedua) yang juga merangkap Pengarah Urusan Global Record tampil meleraikan kekusutan. Jelasnya Mohd Atlas tidak wujud di dunia nyata.

"Mohd Atlas hanyalah sebagai simbolik bagi ahli kumpulan Sofazr dan seorang lagi rakan kami. Kami bekerjasama menghasilkan album keenam Sofazr dan sebab itu kami menggunakan nama pena tersebut. Mohd adalah lambang kepada kami semua lelaki dan Atlas mencerminkan dunia. Sebab itulah judul album kami mempunyai maksud tersirat, Maaf Dari Hati Mohd Atlas yang bermaksud maaf seorang lelaki untuk seluruh dunia," katanya.

Tampil dengan nama baru, Sofazr menurut Zimi bukanlah untuk mengelirukan peminat. Namun katanya Sofazr dianggotai enam orang justeru penambahan huruf R dibelakangnya adalah pangkal nama Rodie selaku pemain keyboard.

"Dulu Sofaz hanya ada lima orang ahli. Dan nama Sofaz diilhamkan daripada gabungan nama setiap ahli. Selepas itu Rodie menyertai kami sewaktu album kedua namun kami masih kekalkan nama Sofaz. Selepas kontrak bersama Suria Recods tamat, kami mengambil keputusan menggunakan nama baru ini di bawah pengurusan Global Record.

"Lagipun peminat Sofazr sedia maklum penambahan R adalah untuk Rodie," jelasnya yang menerima wang suntikan berjumlah RM100,000 daripada Global Record.



Album yang menelan belanja RM50,000 ini memuatkan sepuluh lagu antaranya Maaf Dari Hati, Terasa Di Syurga, Jiwa Kacau, Kenapa Aku Mencintaimu dan Su dan bakal berada di pasaran akhir Disember ini.

Beralih Ke Lakonan

Bukanlah sesuatu yang asing bagi penyanyi terjun ke dalam bidang lakonan. Walau masih di dalam dunia yang sama, namun kepakarannya tentu jauh berbeza. Ada juga sesetengah artis yang terjun menceburi bidang lakonan kerana karier nyanyian dipandang sepi peminat seni tanah air.

Mungkin wajah Aremeer (vokalis) bukanlah asing kepada peminat drama Melayu dan ManggaOnline akui Aremeer berbakat. Namun bagaimana pula apabila anggota Sofazr yang lain turut diketengahkan sebagai pelakon dan dengar kata mungkin sebuah filem mengisahkan kehidupan anggota Sofazr akan difilemkan.

"Kami pernah berlakon bersama dalam drama Awal Muharram berjudul Dakwah Muharram dan itulah kali pertama didedahkan dengan dunia lakonan. Kemungkinan besar kisah kehidupan kami akan difilemkan dan ia masih lagi dalam perancangan. Filem ini bergenre komedi dan kami sanggup ambil risiko untuk melangkah jauh ke depan. Abang Badul dam Fauziah Gous banyak membantu kami teknik lakonan yang berkesan," ujar Zimi.

Tujuh tahun dalam industri muzik, namun Sofazr masih belum mampu berdiri megah dengan jenama mereka. Mengakui hakikat tersebut, Zimi rela berada pada tahap yang mendatar seperti yang dihadapi Sofazr saat ini.

"Kami bertahan kerana Sofazr ada konsep yang tak ada pada kumpulan lain. Sehingga kini band kami masih stabil dan belum pernah lagi bertukar ahli. Terima kasih kepada peminat yang tak pernah menghampakan.

"Biarkan graf kami terus mendatar. Kalau terlalu cepat naik, kami bimbang jatuh juga mendadak. Bila begini senang untuk uruskan Sofazr," katanya yang baru selesai mengadakan persembahan di Singapura.

1 comment:

  1. suka sofazr sbb vokal dan lagu dia ada standard y tersendiri..

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: