Wednesday, December 29, 2010

Stesen Radio Suria FM Tidak Tiru Hot FM

Suriashowdown! Band kampus Terbaik 2011 akan menjadi projek pertama Suria FM bagi tahun 2011.

KUALA LUMPUR: Stesen radio Suria FM tidak meniru stesen lain terutamanya Hot FM apabila menganjurkan pencarian bakat-bakat baru menerusi kumpulan band, Suriashowdown! Band Kampus Terbaik 2011.

Ini kerana sebelum ini Hot FM turut menganjurkan program yang hampir serupa iaitu Hot FM Twisties Bingit.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Suria FM, Azrullah Mohd Nor, Suriashowdown! memiliki keistimewaan tersendiri yang akan mengetengahkan bakat melalui saluran profesional di kalangan kumpulan band pelajar di Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta (IPTA/IPTS).

"Kami tidak meniru Hot FM Twisties Bingit termasuklah mana-mana stesen radio yang membuat pertandingan pencarian bakat baru seperti yang sedia ada. Saya rasa program sebegini dianjurkan oleh pelbagai pihak termasuklah stesen radio dan televisyen, cuma cara penyampaian dan olahan program tersebut sahaja yang berbeza.

"Program ini pula lebih memberi fokus kepada pelajar-pelajar IPT kerana saya percaya mereka pasti mempunyai bakat terpendam yang harus kita ketengahkan.

"Selain itu, kami tidak tetapkan genre muzik kerana band daripada semua jenis muzik digalakkan untuk menyertai pertandingan ini.

"Suriashowdown! juga merupakan projek pertandingan realiti yang pertama kami anjurkan dengan pelaburan wang bernilai ratusan ribu ringgit dan ia akan dijadikan sebagai projek tahunan kami," katanya pada majlis pelancaran Suriashowdown! Band Kampus Terbaik 2011 di Hotel Swiss Garden, di sini, Selasa.

Uji bakat akan bermula di Penang Megamall, Pulau Pinang pada 29 Januari 2011, diikuti pula di East Cost Mall,Kuantan (30 Januari), The Zon, Johor Bahru (5 Februari) serta di Plaza Metro Kajang pada 6 Februari.

Borang pendaftaran boleh didapati di lokasi-lokasi yang mengadakan uji bakat tersebut.

Sebanyak 10 buah kumpulan yang mempunyai markah tertinggi akan terus ke peringkat saringan di sebelah petang di mana hanya dua kumpulan sahaja yang akan dipilih untuk ke peringkat akhir yang akan diadakan di Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada 26 Februari 2011.

Kumpulan yang memenangi tempat pertama akan membawa pulang wang tunai sebanyak RM10,000, diikuti dengan tempat kedua sebanyak, RM5,000 dan ketiga sebanyak RM3,000.

"Setakat ini, kami sedang berusaha untuk mendapatkan syarikat rakaman yang ingin bekerjasama dengan Suriashowdown untuk menjadikan pemenang pertandingan ini sebagai artis rakaman mereka, tapi itu belum diputuskan lagi.

"Bagaimanapun, pihak Suria FM akan ketengahkan para pemenang dengan memainkan lagu-lagu mereka di radio serta membawa mereka menyertai konser-konsert anjuran kami. Ini sekali gus dapat menaikkan nama mereka juga," kata Azrullah.

Perkembangan Suriashowdown! akan diumumkan melalui radio Suria FM sendiri serta di laman web www.suriafm.com.my.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: