Wednesday, December 29, 2010

Pasangan pencuri

BUKTI...rakaman CCTV yang menunjukkan pasangan warga asing terbabit melarikan beg tangan mangsa.
BUKTI...rakaman CCTV yang menunjukkan pasangan warga asing terbabit melarikan beg tangan mangsa.

KUALA LUMPUR: Sepasang suami isteri warga asing dipercayai warga Iran dikesan bergiat aktif mencuri beg tangan dan barangan berharga daripada orang ramai di beberapa kafe Internet dan restoran makanan segera di Jalan Raja Laut, di sini.

Kegiatan mereka dipercayai hanya tertumpu pasangan mangsa warga asing yang leka melayari Internet atau memesan makanan di premis di kawasan itu.


Seorang mangsa, Mahmood Muhi Aziz,28, yang juga seorang warga Iraq yang baru mendapat taraf penduduk tetap dan isterinya, Jamiah Ngah Talib, 49, mangsa terbaru pasangan terbabit ketika melayari Internet di Jalan Raja Laut, baru-baru ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, dia baru saja memasuki kafe berkenaan sebelum menyedari kehadiran pasangan terbabit, namun tidak mengesyaki sesuatu yang buruk apabila mereka masuk dan seorang daripada mereka dilihat bercakap di telefon bimbitnya.


Katanya, dia duduk berdekatan pintu masuk kafe yang bercermin manakala isterinya duduk bersebelahan.


“Isteri saya meletakkan beg tangannya di bawah meja di tempat duduknya.

“Selepas beberapa minit kami melayari Internet, isteri saya memeriksa beg tangannya, namun ia masih ada di situ dan tidak menyangka beg berkenaan hilang.


“Saya ke kafe berkenaan untuk memohon jawatan kosong melalui Internet.“Ketika kejadian, isteri saya membaca akhbar dan tidak perasan suspek memerhatikan gerak-geri kami,” katanya.


Menurutnya, setengah jam selepas itu, dia ke kaunter untuk membuat bayaran sebelum isterinya mendapati beg tangannya hilang.


Mahmood berkata, dia mendapatkan penjaga kafe itu sebelum meminta untuk melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV).


“Daripada CCTV itu, kami mendapati dua suspek terbabit mengambil beg isteri saya selang beberapa minit selepas saya duduk di meja komputer.


“Akibat kejadian itu, saya dan isteri kerugian hampir RM10,000 termasuk pasport serta buku akaun saya,” katanya.


Mangsa membuat laporan di Balai Polis Putra di Dang Wangi, di sini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: