Wednesday, December 29, 2010

Hikmah Azma Aizal Selepas Ambil Dadah

KUALA LUMPUR: Pelakon Azma Aizal Yusof, 28, atau sebelum ini dikenali sebagai Isma tidak kesal dengan sejarah hitamnya yang pernah terjerumus dengan najis dadah beberapa tahun lalu.

Beritahu Azma, dia percaya kehidupannya dengan dadah sebelum ini pasti ada hikmah di sebaliknya kerana ia mampu menjadikan dia lebih matang.

Malah Azma tidak malu untuk berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan mahupun masyarakat di sekeliling yang ingin menjadikan kisahnya sebagai iktibar.

"Kini, hidup saya lebih sempurna. Sudah setahun saya bersih dari dadah dan saya langsung tidak menyesal dengan apa yang telah kerana ia mempunyai hikmah buat saya.

"Sebelum ini saya pernah rasa gagal dan ingin berhenti daripada dunia seni. Tetapi saya cuba bangkit dari kegagalan hidup dan ingin menjadi manusia yang lebih berguna.

"Alhamdulillah, kini saya lebih sihat dan mengabdikan diri kepada Tuhan agar tidak lagi lalai seperti dulu.

"Mungkin pada ketika itu saya rasa muda dan kononnya ingin tunggu seru, tapi sebenarnya salah tanggapan itu kerana kita sebagai seorang manusia yang perlu mengejar seru untuk hidup lebih positif dan matang," katanya yang memenangi Pelakon Pembantu Lelaki terbaik menerusi drama Antara Garisan dalam Anugerah Skrin 2010 (ASK) pada 24 Disember lalu.

Tambah Azma, dia mungkin akan menghasilkan sebuah drama berkisarkan tentang kehidupannya yang lepas agar dapat dipertontonkan kepada masyarakat untuk dijadikan pengajaran.

Malah anak kelahiran Kuala Lumpur itu ingin berkongsi penderitaannya sepanjang pengambilan dadah yang sering tidak cukup wang pada ketika itu.

"Sebagai seorang pengarah, apa yang berlaku pada diri saya sebelum ini agak menarik untuk dijadikan sebagai sebuah drama kerana terlalu banyak perkara yang telah saya lalui.

"Saya ingin visualkan apa yang saya rasa dan apa yang saya pelajari, di mana pada masa yang sama juga saya ingin dikelilingi oleh orang yang berfikiran positif agar dapat naikkan semangat saya.

"Selain itu, saya juga mula berzakat," selorohnya yang bakal mengarah drama berjudul Kashaf Imani sempena dengan sambutan Maulidur Rasul.

Sementara itu, kejayaan Azma meraih anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Drama ternyata menggembirakannya dan kemenangan itu dijadikan sebagai pembakar semangat pelakon itu untuk menjadi anak seni yang lebih kreatif.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: