Saturday, December 11, 2010

Memilih makanan sihat


SENAMAN harus dilakukan secara konsisten.


DI Malaysia, terdapat pelbagai hidangan enak yang muncul daripada pelbagai bangsa dan budaya.

Namun, tanpa disedari makanan yang enak itu boleh menjadi racun yang menghakis sel-sel penting yang menjadi pelindung di dalam badan sekiranya diambil dalam kuantiti yang berlebihan.

Menurut seorang pakar pemakanan, Gary Lee, rakyat di negara ini terlalu gemar dengan makanan sebegitu sehingga ia memudaratkan sistem badan mereka.

“Antara punca perkara ini berlaku kerana terdapat pelbagai makanan segera di pasaran yang menarik minat orang ramai,” katanya.

Beliau berkata, ada antara mereka yang tidak begitu bijak membuat perancangan pemakanan sehingga menyebabkan ramai rakyat Malaysia menghidap penyakit kronik seperti diabetes dan kardiovaskular.

“Statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 2006 menunjukkan penyakit jantung dan strok menjadi 20 peratus punca kematian penduduk di negara ini,” katanya.

Menurut Lee, disebabkan kecanggihan teknologi makanan, sesuatu produk makanan dapat dihasilkan dalam masa yang singkat.

Lee yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dari sebuah universiti tempatan mengambil contoh tumbesaran ayam kampung yang lazimnya mengambil masa sekurang-kurangnya enam bulan.


PEMILIHAN makanan seimbang penting untuk kesihatan tubuh.


“Pada satu seminar yang pernah saya hadiri, saya agak terkejut kerana penternak ayam memberitahu bahawa seekor ayam kampung kini hanya memerlukan tempoh dua minggu sebelum boleh disembelih.

“Sedar atau tidak, badan kita sebenarnya turut disuntik hormon yang disuntik oleh para petani, apabila kita makan ayam yang telah disuntik hormon berkenaan,” katanya.

Khasiat makanan

Lee yang pernah mengendalikan lebih daripada 500 ceramah pemakanan di beberapa buah negara seperti China, Oman dan Indonesia berkata, pengguna di Malaysia juga tidak sedar bahawa khasiat sesuatu makanan akan berkurangan apabila makanan terlampau diproses kerana banyak bahan kimia dimasukkan ke dalam bahan makanan tersebut.

Apakah punca berlakunya peningkatan kematian akibat penyakit kronik? Lee menjelaskan, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira termasuk tabiat pemakanan yang tidak seimbang.

“Pilihan makanan yang tidak betul dan kuantiti pengambilan makanan yang tidak seimbang menjadi sebab kita mengalami penyakit sebegini. Makanan yang perlu dikurangkan, kita perbanyakkan dan makanan yang perlu diperbanyakkan, kita kurangkan,” katanya.

Lee menambah kata, gaya hidup yang tidak aktif seperti kurang melakukan senaman dan tekanan juga menjadi faktor penyebab berlakunya serangan penyakit kronik.

Masyarakat di negara ini juga kata Lee kurang menitikberatkan amalan pemakanan yang seimbang.

Pemakanan seimbang semata-mata tidak dapat memberikan kekuatan badan kita untuk bekerja tetapi ia perlu disertai dengan makanan tambahan seperti vitamin dan sebagainya.

Makanan tambahan bukan sahaja menjadi penyumbang tenaga pada masa yang sama turut menjadi bahan untuk mengurangkan beban antioksidan yang ditanggung oleh badan.

Bagaimanapun, bukan semua makanan tambahan menawarkan keberkesanan kerana sesetengah produk dikeluarkan hanya bertujuan mengaut keuntungan semata-mata.

“Produk makanan tambahan yang menawarkan keberkesanan boleh dilihat melalui kajian saintifik syarikat berkenaan. Selain itu, ia juga berdasarkan komposisi dan kandungannya,” kata Lee.


DENGAN teknologi makanan, tumbesaran ayam turut dipendekkan daripada enam bulan kepada dua minggu. - Gambar hiasan


Lee berkata, sebahagian besar rakyat Malaysia mengabaikan senaman atas alasan sibuk dengan kerjaya.

Katanya, badan perlu bekerja dengan mengeluarkan peluh atau membuang lebihan lemak.

“Ramai rakyat di negara kita sering bertanya mengapa mereka masih tidak kurus selepas mengamalkan senaman?

“Puncanya ialah konsistensi. Rakyat di negara ini tidak seharusnya terikat dengan jadual bersenam sebaliknya mempunyai azam untuk terus bersenam,” katanya.

Sebagai contoh, dalam sehari kita perlu menetapkan berjoging selama setengah jam sehari. Bagaimanapun, kita bersenam bukan hendak kurus semata-mata tetapi untuk memastikan tubuh kita sentiasa sihat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: