Monday, January 25, 2016

'Potret' Nyanyian Akim & The Majistret Juara Lagu Ke-30




Akim & The Majistret berjaya membawa pulang hadiah wang tunai keseluruhan berjumlah RM62,000 pada AJL ke-30 yang berlangsung pada malam Ahad. 
SHAH ALAM: Lagu ciptaan Hang Nadim dan Kamar Empayar berjudul Potret nyanyian kumpulan Akim & The Majistret muncul sebagai juara Anugerah Juara Lagu ke-30 (AJL 30) yang berlangsung di Stadium Malawati di sini pada malam Ahad.
Dengan kemenangan lagu itu, mereka berjaya membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM50,000 dan sebuah trofi.

Akim & The Majistret turut membawa pulang trofi Persembahan Terbaik dan sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai RM12,000.

Potret berjaya mengalahkan 11 buah lagu lain iaitu Malam Ini Kita Punya (Bunkface), Angin Kencang (Noh Salleh), Knock Knock (Elizabeth Tan), Biarkanlah (Drama Band), Not For Sale(Stacy & Altimet), Mana Mungkin (Black), Bukan Hal Aku (Kaka Azraff & Alif), Sampai Mati(Hazama) dan Tak Pernah Menyerah (Dayang Nurfaizah).
Assalamualaikum nyanyian Faizal Tahir mendapat tempat kedua.
Naib Juara AJL 30 dimenangi oleh Faizal Tahir dengan lagu Assalamualaikum yang dicpita oleh Faizal Tahir, Mike Chan, Omar K, Ezra Kong dan Audi Mok.

Ia membolehkan dia membawa pulang hadiah trofi dan wang tunai RM35,000.

Lagu Hanya Namamu ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim nyanyian Caliph Buskers memenangi tempat ketiga AJL 30.

Mereka berjaya menggondol hadiah trofi dan wang tunai sebanyak RM20,000.

Manakala Dayang Nurfaizah sekali lagi diumumkan sebagai pemenang Vokal Terbaik pada malam itu dan membawa pulang trofi dan wang tunai RM12,000.
Tempat ketiga milik Caliph Buskers menerusi lagu Hanya Namamu.
Terdahulu, AJL 30 memberi anugerah khas kepada dua tokoh muzik iaitu Tan Sri Ahmad Othman Merican dan Datuk Ooi Eow Jin yang bertanggungjawab memperkenalkan program Muzik-Muzik dan Anugerah Juara Lagu.

Persembahan 12 finalis AJL 30 diadili seramai 10 juri profesional dari pelbagai latar belakang dalam bidang muzik iaitu Datuk Mokhzani Ismail, Helen Yap, Manan Ngah, Sharon Paul, Cat Farish, Joe Flizzow, Ad Samad, LY dan Edrie Hashim.

Azmeer pula bertindak sebagai ketua juri pada acara itu.

Penghakiman dilakukan berdasarkan markah sebanyak 80 peratus yang diadili terlebih awal manakala 20 peratus lagi melalui persembahan pada malam kemuncak.

Diangkat sebagai acara muzik tahunan berprestij tempatan, AJL 30 mengangkat tema '3 Dekad Mencipta Fenomena' dalam mengimbas kembali sejarah 30 tahun penganjurannya.
Dayang Nurfaizah mempertahankan trofi Vokal Terbaik yang dimenanginya tahun lalu.
Tiga dekad sejak penganjurannya, Anugerah Juara Lagu bertujuan memartabatkan industri muzik tanah air terutamanya dalam memberi penghormatan kepada komposer dan penulis lirik.

Persembahan pembukaan acara itu menampilkan gabungan tiga penyanyi terkenal iaitu Datuk Jamal Abdillah, Datuk Siti Nurhaliza dan Yassin menerusi lagu berentak Irama Malaysia iaitu Cindai, Ghazal Untuk Rabiah dan Mimpi Laila.

Manakala Hafiz dan Jaclyn Victor menyampaikan lagu genre balada seperti Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu, Gemilang dan Awan Nano.
Rahmad Mega dan Azlan Typewriter pula dengan seleksi lagu rock iaitu Takdir dan Waktu, Relaku Pujuk, dan Lagu Untukmu.
AJL 30 disiarkan secara langsung di TV3 pada pukul 9 malam dihoskan oleh AG dan Fara Fauzana.

Ia dipancarkan oleh Pamoga dan Qu Puteh sebagai penaja utama.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: