Thursday, January 28, 2016

Awang muncul bila nama diseru




Awang muncul bila nama diseru
Reptilia sepanjang dua meter ini sentiasa diberi makan kulit dan bangkai ayam oleh penduduk setempat.
KUANTAN - “Bila jerit saja nama ‘Awang’ sambil baling bangkai dan kulit ayam ke dalam parit, buaya itu akan timbul.
"Kalau panggil nama lain, buaya itu tak pula timbul," kata Mohd Zaki Taufik, 31, penduduk Kampung Cempaka.
Sejak sebulan lalu, penduduk di situ digemparkan dengan kehadiran buaya tembaga yang menjadikan parit sebagai habitat baharu selepas dikatakan tersesat ekoran limpahan air Sungai Kuala Baru ketika banjir tahun lalu.
Mohd Zaki berkata, selepas kemunculan ‘Awang’,  ramai penduduk datang ke parit itu pada setiap pagi dan petang semata-mata mahu melihat buaya itu timbul dan memberi makanan.
“Buaya ini tidak mengancam penduduk di sini sebaliknya kehadiran haiwan itu  menjadikan kampung kami terkenal apabila ramai orang dari luar datang untuk melihat buaya tersebut,” katanya.
Sementara itu, Ketua Kampung, Mat Lazim Kadir berkata, sejak dahulu, kawasan kampung itu sering menjadi tempat ‘persinggahan’ buaya sesat akibat pertembungan air pasang sungai dan laut.
Menurutnya, buaya–buaya berkenaan kembali ke habitat asalnya apabila berlaku pertembungan air pasang yang seterusnya.
“Kemunculan buaya di sini sudah lama berlaku  tapi kali ini disebabkan viral dari media sosial, ia  menjadi buah mulut orang ramai sehinggalah tersebar secara meluas.
“Ada yang kata terdapat tiga ekor buaya tembaga di dalam parit ini, tapi saya hanya pernah lihat dua daripadanya kerana haiwan itu tidak timbul serentak,” katanya.
Bagaimanapun menurutnya, reptilia sepanjang hampir dua meter itu tidak mendatangkan bahaya kepada penduduk kerana dikatakan sudah jinak dan serasi dengan penduduk sekitar.
“Parit yang dalam dengan jumlah ikan yang banyak menyebabkan buaya selesa berada di dalam parit itu.
“Reptilia itu hanya akan meninggalkan parit berkenaan bila berlaku k banjir besar dan air pasang besar sekali lagi,” katanya.
Selain itu kata Mat lazim, disebabkan sering diberi makanan, buaya itu seolah-olah tidak takutkan manusia dan akan timbul berhampiran tebing parit walaupun dikerumuni orang ramai yang menunggu untuk melihatnya.

Minta pasang papan tanda
Setiausaha JKKK Kampung Cempaka, Mohd Azri Abdul Rahman berharap pihak berkuasa memasang papan tanda amaran agar penduduk lebih berhati-hati.
Menurutnya, kehadiran buaya tembaga itu menjadikan kawasan parit berkenaan sebagai tempat kunjungan penduduk setiap hujung minggu.
Sementara itu, Jabatan Perhilitan Negeri Pahang akan  meneruskan operasi menangkap buaya tembaga itu menggunakan teknik jerut.
Pengarahnya, Datuk Khairiah Mohd Shariff berkata, kaedah  menggunakan umpan kulit ayam yang digantung di permukaan air  dianggap sesuai dan mampu menjerat haiwan tersebut.
“Sebelum ini tali yang digunakan untuk menjerut muncung buaya yang diapung menggunakan pelampung tidak sesuai  disebabkan arus air yang deras.
“Perhilitan menasihatkan orang ramai supaya tidak menghampiri kawasan itu bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.
“Jika perlu kita terpaksa bertindak tegas dengan menyekat orang ramai daripada menghampiri tebing parit itu,” katanya.
Menurutnya, parit berkenaan bukan tempat tinggal reptilia seperti itu dan dikhuatiri buaya tersebut akan mengganas apabila lapar dan terancam, 
“Hanya sungai saja menjadi habitat semula jadi buaya,” katanya yang berharap masyarakat dapat menerima dan faham  tugas Perhilitan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: