Friday, December 3, 2010

Sudah Lima Tahun Dayang Tiada Telefon Bimbit

Dayang bakal mengeluarkan album ke lapan pada hujung tahun ini.

PETALING JAYA: Penyanyi Dayang Nurfaizah,29, menjelaskan sudah lima tahun tidak menggunakan telefon bimbit selepas telefonnya hilang sebanyak lima kali dalam tempoh dua tahun.

Menurut Dayang, dia lebih selesa menjalani kegiatan harian tanpa telefon bimbit walaupun kebanyakan artis hari ini mempunyai pelbagai jenis telefon bimbit canggih.

Malah kata Dayang, tindakan tidak menggunakan kemudahan itu bukan bermakna dia dikongkong oleh keluarga mahupun pengurusnya.

"Jangan salah anggap, saya bukan dikongkong oleh pengurus saya (Shaliza), cuma saya selesa dengan hidup begini.

"Kalau orang ingin bercakap dengan saya, mereka boleh menghubungi saya melalui Shaliza atau keluarga kerana mereka sentiasa bersama-sama dengan saya.

"Apa-apa pun, saya bukanlah seorang yang tidak ambil tahu tentang gajet dan saya bukannya ketinggalan zaman. Saya juga memiliki barang-barang seperti I-Pod, permainan play station mudah alih (PSP), mahupun komputer riba, tetapi bukan telefon bimbit," katanya ketika ditemui pada sesi rakaman Revolusi Anugerah Juara Lagu ke-25 (AJL25) di TV3 di sini, Khamis.

Tambah Dayang, dia mungkin akan memiliki telefon bimbit jika dirinya sudah mempunyai kekasih.

Dayang bersama Datuk Siti Nurhaliza, Ajai dan Mus May pada rakaman Revolusi AJL25 yang dihoskan oleh Faizal Ismail.

Bercerita mengenai AJL, penyanyi yang pernah menang bagi kategori penyanyi Etnik Kreatif Terbaik menerusi lagu Erti Hidup itu kecewa kerana AJL kali ini tiada lagi pembahagian kategori seperti sebelum ini iaitu Balada, Pop Rock dan Etnik Kreatif.

Ujar Dayang, sejak pembahagian kategori dihapuskan, AJL tidak lagi dilihat sebagai anugerah yang berprestij seperti sebelum ini.

"Saya harap agar kategori-kategori seperti Etnik Kreatif, Pop Rock, Balada, dikembalikan semula.

"Ia sekali gus dapat menyelamatkan genre muzik lain dan tidak tenggelam dengan trend muzik indie rock yang popular sekarang ini.

"Jangan sampai penyanyi-penyanyi tempatan sudah mula tidak kisah dan tidak berharap untuk menyertai AJL. Dulu, AJL dan Anugerah Industri Muzik (AIM) adalah sebuah anugerah berprestij yang berjalan seiring.

"Tapi bila kategori dihapuskan dan kebanyakan yang masuk ke peringkat akhir AJL hanyalah muzik-muzik jenis sama, takut satu hari nanti identiti muzik Malaysia akan hilang tanpa kita sedar," tegasnya.

Sementara itu, pada hujung tahun ini, Dayang bakal menghadiahkan sebuah album terbarunya yang berjudul, Sayang & Cahaya untuk para peminatnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: