Saturday, September 26, 2015

Tanah kubur jadi pusat pelancongan terkenal



Tanah kubur jadi pusat pelancongan terkenal
Tanah perkuburan Pere-Lachaise
TAHUKAH anda bahawa tanah perkuburan Pere-Lachaise yang terletak di Arrondissement atau wilayah ke 20 Paris mempunyai reputasi sebagai kawasan perkuburan paling ramai pelawat di dunia.

Bagi kita masyarakat di Timur, begitu janggal menjadikan tanah perkuburan sebagai kawasan pelancongan tetapi di Eropah seperti Perancis, ia sudah menjadi perkara biasa.
Malahan, tanah perkuburan Pere-Lachaise ini turut disenaraikan dalam peta pelancong untuk pelawat asing mengunjungi tanah perkuburan yang gah ini.

Ribuan pengunjung
Saban tahun tanah perkuburan ini menerima ratusan ribu pelawat sama ada dari dalam mahupun luar Perancis.
Tanah perkuburan ini dibuka pada tahun 1804, namanya diambil bersempena paderi Pere Franeoise de la Chaise yang hidup sekitar tahun 1624 hingga 1709 serta tinggal dirumah yang dibina semula pada tahun 1682 di atas tapak sebuah gereja.
Selain itu, tempat ini menjadi saksi pelbagai peristiwa bersejarah di zaman kegemilangan Perancis yang berlaku sejak 200 tahun dahulu, malah di sini ditempatkan tugu peringatan peperangan besar negara itu.
Kini, kawasan perkuburan itu mempamerkan kira-kira 70,000 hiasan yang menghiasi makam golongan kaya dan mashyur selain taman arca seluas 44 hektar.
Namun yang paling kerap dilewati adalah kubur bintang rock Perancis yang poplular sekitar tahun 1960-an Jim Morrison yang terletak di bahagian 6 dan Oscar Wilde bahagian 89.
Di samping itu tokoh mahsyur lain yang turut dikebumikan disitu termasuk komposer genius, Chopuin; penulis drama, Moleira; penyair, Apollinaire; barisan penulis terkemuka iaitu Balzac, Proust, Gertrude Stein dan Collette; seniwati Sarah Bernhardt dan Yves Montad; pelukis seperti Pissaro, Seurat, Modigliani dan Delacroix, penyanyi Edith Piaf dan penari, Isadora Duncan.
Rekod menunjukkan bahawa selang beberapa tahun pembukaannya, lebih 33,000 mayat sudah dikebumikan di situ.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: