Friday, August 12, 2011

Biskut raya chef selebriti


Chef Florence Tan (depan kiri) dan Chef Ismail (depan kanan) bersama para peserta Bengkel Bengkel Ria Ria Raya Mega Utusan Malaysia-Cornflakes di Sungai Petani, Kedah, baru-baru ini.


KUIH raya memang menjadi menu wajib dan sudah pasti ia didapati di semua ruang tamu setiap rumah yang menyambut kedatangan bulan Syawal.

Kerana itu, ramai kini yang memilih untuk membeli kuih yang banyak dijual di pasar raya ataupun menempah daripada kenalan.

Namun, mereka yang inginkan kelainan, peluang menghasilkan kuih raya sendiri merupakan satu kepuasan.

Justeru, bagi tujuan itu, Mega Utusan Malaysia dengan kerjasama Nestle Cornflakes baru-baru ini menganjurkan bengkel khas untuk memberikan tunjuk ajar kepada peserta membuat kuih raya.

Program yang dinamakan Bengkel Ria Ria Raya itu dianjurkan sebanyak tiga siri bermula di Kuala Terengganu, diikuti Melaka dan berakhir di Sungai Petani, Kedah.

Bertempat di Hotel Swiss Inn, Sungai Petani baru-baru ini, lebih 100 peserta menghadiri bengkel siri terakhir tersebut.

Pada program berkenaan dua chef selebriti iaitu Datuk Ismail Ahmad atau lebih dikenali Chef Ismail dan Chef Florence Tan hadir memberikan tunjuk ajar di samping berkongsi resepi serta tips masakan.

Hadir sama pada bengkel penyediaan biskut itu ialah chef muda yang sedang menempa nama, Mohamad Azli Razali atau Chef Azli.

Bengkel masakan setengah hari bermula pukul 2 petang itu mendapat sambutan hebat termasuk di kalangan ahli-ahli Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Sungai Petani di bawah pimpinan Shahanim Mohd. Yusof.

Kedua-dua chef selebriti itu tampil dengan resipi biskut raya terbaik iaitu Biskut Oren Nestle Cornflakes, Biskut Keju Ranggup Nestle Cornflakes, Jejari Tropika Nestle Cornflakes dan Biskut Pops Nestle Cornflake.

Menariknya sambil berkongsi resipi istimewa biskut raya, Chef Ismail, Chef Florence serta Chef Azli sempat berkongsi beberapa petua masakan yang cukup berguna.

Antara petua yang 'diperturunkan' kepada peserta ialah tip membakar biskut.

"Untuk menghindari biskut daripada mudah pecah atau menjadi serpih, sentiasa sapukan minyak dengan rata pada dulang pembakar.

"Jangan biarkan biskut terlalu lama di atas dulang selepas siap dibakar. Tolak sedikit setiap biskut semasa baru dikeluarkan daripada ketuhar," katanya.

Chef Ismail memberitahu, ini kerana apabila sejuk, gula di dalam biskut akan mengeras dan melekat pada dulang serta menyebabkan sukar ditanggalkan daripada dulang.

Tidak cukup dengan itu, para peserta juga dikongsikan tip istimewa oleh Chef Florence dalam menghasilkan biskut raya lebih menarik.

"Elakkan tepung berlebihan kerana tepung mengandungi gluten iaitu ejen yang memadukan semua bahan. Bila anda tambah terlalu banyak tepung, gluten yang berlebihan akan berkumpul dan menjadikan bahan lebih padat dan kurang mengembang semasa membakar.

"Maka, biskut yang dihasilkan itu akan menjadi terlalu keras," katanya.

Chef Azli pula mengingatkan kepada peserta supaya tidak terlalu kerap menguli tepung.

"Sentiasa memotong biskut sebanyak mungkin daripada kepingan doh sebelum menguli lagi. Menguli doh terlalu kerap akan membuatkan gluten di dalam mengembang dan mengeraskan doh," katanya.

Oleh itu, katanya, bagi melembutkan doh, eloklah diletakkan doh di dalam peti sejuk selama 30 hingga minit.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: