IPOH - Ahli Jawatankuasa Surau An-Nur Desa Seri Ampang buntu selepas surau berkenaan tiga kali dipecah masuk dalam tempoh setahun.
Setiausahanya, Adham Jamalullail Ibrahim berkata, kejadian terbaharu pada 21 Mac lalu dan dalam ketiga-tiga kejadian tersebut, suspek hanya menyasarkan untuk mengambil wang dari tabung surau yang terletak di ruang solat lelaki dan wanita.
Menurutnya, pada kejadian pertama dan kedua, suspek memecahkan tabung surau dengan mudah kerana diperbuat dari plastik bagaimanapun pihak surau menggantikan dengan tabung kayu.
“Oleh kerana tabung kayu sukar dipecahkan, suspek melarikan dua tabung kayu itu ketika kejadian ketiga. Sekarang kami terpaksa simpan tabung kerana bimbang kejadian tersebut berulang.
“Walaupun surau ini masih baru, sumbangan yang diterima dari jemaah yang hadir sangat menggalakkan. Dalam sehari surau mampu mengutip antara RM100 hingga RM150 jadi ini mungkin menjadi punca suspek datang ke surau ini,” katanya kepada Sinar Harian.
Beliau berkata, pihaknya tidak menafikan persekitaran sunyi selain menjadi laluan orang ramai ke beberapa taman berhampiran antaranya Desa Seri Ampang, Taman Rasi Ampang, Halaman Ampang Mewah dan Taman Pelangi antara faktor surau berkenaan menjadi tumpuan suspek.
Katanya, selepas beberapa siri kejadian pecah masuk, pihak jawatankuasa melakukan beberapa tindakan susulan dengan menukar jenis tabung dan menyendal pintu dengan kayu namun tidak berhasil.
“Kami juga bercadang untuk memasang kamera litar tertutup (CCTV) bagaimanapun dana tidak mencukupi.
"Buat masa ini, kami yakin pemasangan pintu jeriji adalah langkah terbaik untuk membendung masalah ini,” katanya.
Tambah beliau, pihak surau juga memohon polis untuk kerap melakukan rondaan di kawasan tersebut terutama antara waktu Zohor dan Asar selain pada waktu malam.
Adham berkata, sebelum kejadian pecah masuk kali pertama, beberapa kepala paip di tempat mengambil wuduk juga dicuri.
“Kami terkejut dengan kejadian tersebut dan tidak sangka selepas itu, surau ini dipecah masuk. Kami perlu melakukan sesuatu untuk memastikan tiada lagi harta benda surau ini menjadi sasaran suspek,” katanya.
Orang ramai sangat dialu-alukan untuk menyumbangkan dana bagi menambahbaikkan aspek keselamatan di surau ini terutama pemasangan pintu jeriji supaya kejadian pecah masuk tidak berulang.
Mereka yang ingin menghulurkan bantuan boleh berbuat demikian menerusi akaun Bank Islam, 08013010079340.