SEJAK ditubuhkan pada 1996, Sheila On 7 (SO7) tidak mengambil masa lama untuk dikenali bukan sahaja di negara asalnya, Indonesia bahkan mereka juga mencipta nama di negara serumpun seperti Malaysia, Singapura dan Brunei.
Lagu-lagu hit seperti Dan, Sephia, Berhenti Berharap, Melompat Lebih Tinggi adalah antara karya yang sering menjadi siulan dalam kalangan peminat setianya.
Pun begitu, sejak kebelakangan ini nama SO7 jarang kedengaran malah, media juga kurang membuat liputan mengenai karier mereka.
Mengulas mengenai perkara itu, Adam Subarkah selaku pemain bass memberitahu walaupun kelihatan agak tenggelam, SO7 sebenarnya masih aktif namun, dengan pendekatan yang berbeza.
“Kami akui memang SO7 jarang tampil di media tapi itu tidak bermakna kami tidak aktif.
“Sebenarnya sejak empat tahun lalu, kami kerap diundang ke acara yang dianjurkan oleh pihak pengajian tinggi.
“Bagi kami ini adalah platform terbaik untuk kami mendekatkan diri dengan peminat generasi baharu,” katanya ketika sidang media sebelum menjelang konsert Teman, Sahabat & Cintaku sempena meraikan ulang tahun ke-20 SO7 yang berlangsung pada malam Ahad lalu. Sementara itu, vokalisnya Akhdiyar Duta Modjo atau lebih dikenali dengan Duta mengakui SO7 tidak pernah menjadi orang lain dalam menghasilkan karya dan menghiburkan peminatnya.
“Selepas 20 tahun, kami cuba untuk terus mengekalkan identiti SO7 dan tidak pernah untuk menjadi seperti orang lain.
“Cuma dari segi muziknya, kami akan hasilkan karya yang lebih matang seiring dengan pengalaman dan ilmu yang kami peroleh sepanjang penglibatan kami dalam bidang ini,” jelasnya.
Lepaskan rindu peminat
Seakan mengimbau kembali zaman kegemilangan, kehadiran SO7 di StarXpo Hall, Kenanga Wholesale Centre (KWC) pada malam konsert itu benar-benar mengubat rindu peminat.
Lebih membanggakan, konsert itu juga membuktikan bahawa muzik mampu menyatukan empat negara di mana ia turut dibanjiri lapan ribu peminat bukan sahaja dari Malaysia dan Indonesia malah, Singapura dan Brunei.
Konsert yang bermula 8.50 malam itu membuka tirai dengan persembahan menghiburkan daripada Noh Hujan dan Restoe Ibu Band serta penyanyi sedang meningkat naik, Nadira Adnan.
Ruang konsert bertukar meriah apabila kelibat empat anggota SO7 muncul di pentas dan memulakan persembahan tepat jam 9.40 malam.
Aura yang dimiliki SO7 masih berbisa apabila sepanjang persembahan mereka berjaya memukau seluruh peminat yang hadir.
Tambahan pula, tenaga luar biasa yang dipamerkan SO7 tidak berubah biarpun usia telah mencecah 20 tahun.
Selain itu, seleksi 19 buah lagu yang dipersembahkan seperti Pria Terhebat, Sahabat Sejati, Bila Kau Tak Disampingku, Tunjuk Satu Bintang, Sephia, Pria Kesepian, Lapang Dada dan Dan berjaya mencetuskan suasana yang gamat.
Secara keseluruhannya, konsert ini meninggalkan impak tersendiri terutamanya kerinduan peminat terbayar.