NAMA Michael Bay sememangnya sudah tidak perlu diperkenalkan lagi.
Biarpun lebih dikenali sebagai penerbit, namun karyanya dalam bidang pengarahan juga sangat mengagumkan.
Bahkan kerana sentuhannya dalam Transformers, filem berkenaan menjadi antara francais yang paling dinantikan.
Bagaimanapun kali ini, Bay kembali dengan sebuah filem adaptasi dari novel tulisan Mitchell Zuckoff berjudul 13 Hours.
Filem berjudul 13 Hours: The Secret Soldiers Of Benghazi ini juga merupakan sebuah kisah benar yang berlaku ketika pergolakan di Benghazi, Libya pada 2002.
Dibarisi oleh James Badge Dale, John Krasinski, Toby Stephens dan Pablo Schreiber, filem ini membawa penonton kepada kejadian yang berlaku pada ulang tahun ke-11 serangan 11 September, sekumpulan militan pengganas menyerang kedutaan Amerika Syarikat dan CIA Annex di Benghazi, Libya.
Empat rakyat Amerika termasuk Duta AS J. Christopher Stevens terbunuh ketika serangan. Kumpulan keselamatan terdiri daripada enam orang telah dihantar untuk mempertahankan rakyat Amerika yang masih selamat.
Filem ini juga membawa penonton mengenali Anggota Tindak Balas Global (GRS), yang ditempatkan di markas yang dipanggil The Annex.
Secara jujurnya, apabila filem ini dihasilkan oleh Bay, maka ia menjadi antara faktor penting untuk anda percaya dan menyaksikan filem ini.
Pada pandangan penulis, filem ini cukup rencah biarpun babak klimaks tidak cukup kuat namun ia masih meninggalkan kesan kepada penonton.
Ia memperlihatkan juga bagaimana sekumpulan askar berkorban hingga ke titisan darah yang terakhir dan lebih mengutamakan orang lain daripada mereka sendiri.
Babak-babak pertempuran ini secara tidak langsung akan membuatkan penonton akan merasa simpati dengan apa yang perlu dilalui oleh tentera Amerika Syarikat.
Susunan plot yang kemas juga menjadi antara faktor penting kerana anda pasti tidak akan terkeliru dan dapat memahami jalan cerita ini hingga ke akhirnya.
Biarpun filem ini diklasifikan agak berat untuk ditonton apatah lagi ia melibatkan penduduk Islam di Libya, namun sukar untuk dijelas dan difahami kerana ada kumpulan yang digambarkan menyokong GRS dan ada yang tidak.
Lakonan mantap
Selain set, lokasi yang sempurna, lakonan mantap para pelakon juga banyak membantu mencantikkan lagi filem ini.
Pada pandangan penulis, tidak ada istilah pelakon A lebih menonjol dari pelakon B atau B lebih menonjol dari A kerana Bay telah mengolah jalan cerita dan pembahagian babak serta gerak kamera secara seimbang.
Pendek kata, perjalanan babak dan watak filem ini digerakkan secara seimbang tanpa ada yang berlebihan.
Selain itu, mesej yang disampaikan juga jelas di mana, setiap orang tahu untuk membuat keputusan yang jelas pada waktu yang sukar.
Secara keseluruhannya, biarpun ia berkisar mengenai pertempuran, tentera dan Amerika Syarikat, namun ia adalah sebuah filem yang menarik untuk ditonton.