ALOR SETAR - Seorang kanak-kanak enam tahun di Taman Mergong Indah di sini, terpaksa membuang air besar melalui beg stoma yang dipakai di pinggangnya selepas disahkan menghidap penyakit usus kronik.
Muhammad Syabil Akif Mohd Ridzuan disahkan menghidap penyakit itu ketika berusia dua hari sebelum doktor memutuskan untuk menebuk perutnya.
Ibunya, Junaidah Jaafar, 43, berkata, anaknya yang mesra dipanggil Baby itu bukan sahaja menghadapi masalah itu, malah pertumbuhannya juga terbantut.
"Tulang belakang Baby juga sudah membengkok dan baru-baru ini, doktor mengesahkan paru-parunya lemah," katanya.
Menurutnya, doktor ada menyarankan supaya memasukkan tiup ke dalam perut untuk mengelakkan jangkitan, namun dia dan suaminya (Mohd Ridzuan Ahmad Zaman, 43) tidak sanggup untuk menambah kesakitan kepada anaknya.
"Saya percaya pada kuasa ALLAH SWT, anak saya akan sembuh," katanya.
Junaidah berkata, kini dia dan suami buntu memikirkan kos perubatan anaknya yang memerlukan lebih RM600 untuk membeli beg stoma, susu dan lampin pakai buang.
"Suami saya hanya bekerja sebagai pemandu di Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kedah dengan gaji kira-kira RM1,300 sebulan.
"Dengan pendapatan sebanyak itu memang tidak cukup untuk menampung keperluan baby termasuk kos-kos lain seperti bayaran sewa rumah dan perbelanjaan sekolah dua lagi anak saya (Juhana Syazwani, 19, dan Muhammad Syakil Hanan, 15)," katanya.
Junaidah berkata demikian ketika ditemui di rumahnya semasa menerima kunjungan pihak Jabatan Zakat Negeri Kedah.
Sementara itu, Pegawai Bahagian Korporat Jabatan Zakat Negeri Kedah, Ahmad Hambali Mohd Puat berkata, pihaknya simpati terhadap nasib menimpa Syabil.
Menurutnya, pihaknya pernah memberi bantuan RM1,000 pada tahun lepas, manakala bantuan sama dijangka disalurkan hujung April.
Bagi sesiapa yang ingin membantu meringan beban keluarga ini boleh menghubungi Junaidah di talian 013-5952151 ataupun melalui akaun Bank Simpanan Nasional (02109-41-00006817-4).