Thursday, March 31, 2016

AirAsia Cari Pereka Fesyen Muda Lima Negara




AirAsia Runway Ready Designer Search adalah platform untuk pereka muda ketengahkan bakat.
PETALING JAYA: Pertandingan AirAsia Runway Ready Designer Search (AARRDS) membuka peluang kepada pereka muda dari lima negara iaitu Malaysia, Indonesia, Thailand, Singapura dan Filipina untuk mencipta nama dalam industri fesyen serantau.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Aireen Omar, berkata, pemenang bakal membawa pulang hadiah bernilai RM350,000 termasuk slot untuk mempamerkan koleksi penuh di' Kuala Lumpur Fashion Week Ready to Wear' (KLFW RTW) 2017.

"Terdapat begitu banyak bakat baru di rantau ini dan sebagai syarikat penerbangan yang berlandaskan Asean, kami ingin meluaskan pencarian pereka fesyen muda ini ke negara-negara Asean lain selain Malaysia.

"Harapan kami untuk menyediakan satu platform bagi pereka-pereka muda fesyen seluruh Asean untuk membangunkan dan melonjakkan kerjaya mereka dalam industri fesyen. Pencarian pereka fesyen serantau ini akan menyatukan pereka fesyen muda dan industri di rantau ini buat pertama kalinya pada skala besar.

"Kami teruja untuk melihat bakat-bakat baru tahun ini dan AirAsia amat bangga untuk menjadi sebahagian daripada perjalanan mereka,” ujarnya.

Selain itu, pemenang turut menerima RM25,000 tajaan FashionValet untuk menghasilkan koleksi kapsul dan dijual di laman fashionvalet.com, mata ganjaran AirAsia BIG sebanyak 150,000, tiket pergi balik AirAsia atau AirAsia X dan beberapa lagi hadiah yang akan diumumkan kelak.

Tambah Aireen, uji bakat akan diadakan di Jakarta pada 16 April, Manila pada 23 April, Kuala Lumpur pada 30 April, Singapura pada 7 Mei dan Bangkok pada 14 Mei.

Tiga perserta terbaik dari bandar masing-masing akan mewakili negara mereka untuk ke pusingan akhir yang akan berlangsung pada Ogos depan di pentas peragaan KLFW RTW 2016 yang berprestij.

Sementara itu, pengasas Kuala Lumpur Fashion Week Ready to Wear, Andrew Tan, berkata, program ini merupakan satu penghormatan kepada mereka untuk berkongsi platform bersama AirAsia dalam mencari bakat-bakat baru.

"Kami amat teruja untuk bekerjasama dengan AirAsia untuk kali kedua, berikutan kejayaan pencarian pereka fesyen Malaysia pada tahun lepas dan membawa pertandingan tahun ini ke tahap yang lebih tinggi,” ujarnya.

Panel hakim terdiri daripada pemilik laman web e-dagang fesyen terkenal FashionValet.com, Vivy Yusof, pereka fasyen terkenal Alia Bastamam dan Ketua Pengarang majalah GLAM, Suzie Adnan.

Pencarian pereka fesyen ini terbuka kepada pelajar fesyen berumur tidak melebihi 28 tahun yang sedang belajar atau telah lulus dari sekolah reka fesyen di mana-mana lima buah negara yang terlibat di dalam pencarian ini.

Tiga lakaran berilhamkan destinasi Asean harus disertakan bersama borang pendaftaran yang lengkap.

Borang pendaftaran boleh di muat turn di laman klfashionweek.com dan tarikh tutup penyertaan adalah pada 12 April 2016.

Tiga finalis terbaik yang dipilih dari setiap negara akan diberi peluang mempamerkan koleksi mereka di pentas peragaan KLFW RTW 2016 pada bulan Ogos 2016 dan bersaing untuk menjadi AirAsia’s Most Promising Designer 2016.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: