Monday, September 17, 2012

ketua wanita bermotosikal Mira

SEBAHAGIAN daripada koleksi motosikal miliknya.

SETIBANYA penulis bersama jurugambar Safiyana Salim di hadapan rumah Presiden Ladies Biker Malaysia (LBM), Mira Yaacob, terserlah citarasanya terhadap jentera berkuasa tinggi itu.

Pelbagai jenis motosikal dapat dilihat sekali gus menyerlahkan keutamaan wanita ini di dalam hidupnya.

Mira yang kelihatan santai dengan jumper jeans lengkap bertopi hitam menyambut mesra kedatangan kami.

Daripada gayanya yang bersahaja, sesiapa saja pasti beranggapan Mira seorang yang kurang ciri-ciri keibuan dan kewanitaan.

Bila diamati setiap sudut rumahnya, ternyata ia membiaskan personaliti luarannya yang boleh dikatakan agak 'kasar' melihat kepada hobi ekstremnya memacu motosikal berkuasa tinggi.

Di satu sudut, terserlah hobinya dengan sebuah rak yang penuh dengan topi keledar serta kelengkapan menunggang lain seperti kacamata hitam, sarung tangan dan but.

Namun, sentuhan wanita mendominasi tatahias rumahnya dengan perabot yang diatur kemas serta pelbagai hiasan seperti pasu, bunga-bungaan dan lukisan.

Lebih menarik lagi apabila mengetahui hampir semua kraftangan yang disusun di rak putihnya itu adalah hasil tangannya sendiri.

"Di sinilah kehidupan saya jika tidak pergi mengikuti konvoi kelab mahupun menghadiri majlis-majlis tertentu.

"Saya lebih suka menghabiskan masa di rumah dengan menghasilkan lukisan ataupun kraftangan selain menghabiskan masa bersama suami dan anak-anak dengan pelbagai aktiviti.

"Bagi saya, walaupun kita sinonim dengan aktiviti lasak seperti menunggang motosikal, sifat kewanitaan terutamanya sebagai isteri dan ibu perlu ada.

"Malah jangan terkejut langsir ini juga saya jahit sendiri," ujarnya sambil menghidangkan pelbagai juadah yang dimasaknya sendiri.

Cerita wanita yang mempunyai tiga anak lelaki itu, dia tidak kisah dengan pandangan orang tentang gaya hidupnya kerana keluarga dan teman-teman rapat lebih mengetahui sifat sebenarnya.

Pada waktu lapang, dia gemar menghasilkan kraftangan sendiri seperti melukis pada balang kaca dan membuat gubahan bunga sebagai hadiah kepada rakan ataupun digunakan untuk jualan amal.

Pengalamannya membuka salun kecantikan ketika muda membuatkan jiwanya lebih terdedah untuk menghasilkan sesuatu yang berseni walaupun tidak pernah mempelajarinya melainkan melalui buku yang dibacanya.

MotosikalBercerita tentang aktiviti menunggang motosikal yang dipupuk sejak remaja lagi, Mira menerangkan, dia bermula dengan motosikal kecil sehinggalah mampu memiliki motosikal idamannya.

Imbasnya, dia memang nakal sewaktu kecil. Ketika itu, dia sering mencuri-curi membawa motosikal bapa dan abangnya.

Mira sudah terdedah dengan aktiviti permotoran sejak muda lagi memandangkan ramai ahli keluarganya yang memiliki motosikal.

Atas tekad, dia kemudian memiliki lesen tanpa pengetahuan ibu bapanya dan membeli motosikal dengan titik peluhnya sendiri selepas habis persekolahan.

"Saya bukan datang daripada keluarga senang. Saya sudah biasa bekerja keras untuk memiliki apa yang saya ingini.

"Saya percaya sesuatu perkara itu akan berjaya dengan usaha kita sendiri," ujarnya yang memiliki Harley Davidson pertamanya sekitar 1980-an.

Namun atas kesibukan membina hidup, dia melupakan hobinya sementara sekitar 1990-an dan kemudian menyambungnya kembali setelah semuanya stabil.

Ujarnya, dia merancang untuk melakukan jelajah ke luar negara bersama suaminya yang berkongsi hobi sama tetapi terpaksa menangguhkan impian mereka kerana menggalas tanggungjawab terhadap LBM.

Ladies Biker Malaysia Menyingkap pertubuhan LBM, cerita Mira, semuanya bermula sekitar 2010 apabila dia bersama rakan-rakan wanita sehobi berkumpul di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur.

Ketika rancak berkongsi cerita, Mira bersama rakan-rakannya iaitu N. Z. York, Fa Polo, Mama Goldwing, Lynn Zarina, Azliena Bahrin, Maznah Zulkifli dan Alia Aishah Fahmi terfikir mewujudkan sebuah kelab khas untuk penunggang motosikal wanita seperti mereka.

Namun, atas kesibukan masing-masing, usul itu senyap begitu sahaja sehinggalah ia diaktifkan oleh Alia yang kini Naib Presiden LBM bersama-sama Jasni Ruzlin.

"Mereka berdua yang mewakili generasi muda kemudian datang kepada saya meminta bantuan menggerakkan kelab ini.

"Pada mulanya, saya agak keberatan sebab ada perancangan sendiri bersama keluarga. Namun kerana menghormati semangat mereka, saya bersetuju mencuba apa yang termampu.

"Boleh dikatakan saya mewakili rakan-rakan lain yang memberi idea pada awalnya bagi memberi bantuan dan sokongan kepada kelab ini," terangnya.

Ujarnya, dia berbangga dengan pencapaian kelab itu yang kini boleh diakses melalui laman FB Ladies Biker Malaysia kerana sehingga kini mereka mempunyai 300 orang ahli berdaftar.

Impiannya untuk LBM adalah melihat lebih ramai penunggang motosikal wanita tidak kira jenis apa pun bersatu di bawah LBM dengan menyertai pelbagai aktiviti terutamanya yang berkaitan dengan amal kebajikan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: